Ben je als mbo'er een student of een scholier?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Student.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O, ik hoor altijd cursist..
Amadea
12 jaar geleden
Een cursist is iemand die een korte studie over één onderwerp volgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb hier wel eens een 'discussie' over gehad, toen kwamen we uit op leerling, scholier klonk zo jong, leerling klinkt dan net iets anders.
Bij een MBO 'leer' je ook meer i.p.v. studeren (dus meer praktijk i.p.v. de gedachte er achter)..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de MBO4 opleiding die ik gedaan heb noemde ze je altijd 'deelnemer'. Alsof je aan een of ander kansspel meedeed...vreselijk!
Op het HBO daarna noemde de school je gewoon 'student'

Het beste antwoord

Volgens de Van Dale is eens student iemand die studeert aan een universiteit of hogeschool, dus een MBO-er is, helaas, geen student maar een scholier..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord. Snap de min niet. Maar ja, veel minners doen het hier kennelijk voor de 'lol'. Een plus van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helder!

Andere antwoorden (4)

Dan ben je een student.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt mij dat de term scholier hoort bij de leerlingen uit het middelbaar onderwijs. Dus als je in het beroeps- of wetenschappelijk onderwijs leerzaam bent, dan ben je een student.
Amadea
12 jaar geleden
Sowieso scholier.
Over HBO is nog wel eens onduidelijkheid, volgens de Vandale zijn dat studenten, volgens studenten zijn dat ook scholieren of cursisten.
MBO is in ieder geval, volgens MBO'ers zelf, volgens studenten en volgens de Vandale scholieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Basisschool = scholier
VMBO, HAVO, VWO = scholier.

Einde scholier, start student.

Dan heb je het vervolgonderwijs afgerond en als je verder gaat ben je student. MBO of HBO, je studeert.
Een student krijgt een OV kaart en studiefinanciering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1, alleen zijn beginnende MBO studenten vaak nog geen 18 zodat ze geen recht hebben op studiefinanciering en een ov kaart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt, een aantal niet. maar dan is 18 al wel snel in zicht...