Vallen de loonkosten van uitzendkrachten binnen de vrije ruimte van de werkkostenregeling bij een uitzendbureau?

Toegevoegd na 1 uur:
k heb de vraag zojuist niet goed geformuleerd. Mijn vraag moest zijn: Mag een uitzendbureau de loonkosten van zijn uitzendkrachten meetellen in de berekening van de vrije ruimte?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
ronron1212
10 jaar geleden
De werkkostenregeling gaat niet over lonen maar over loon gerelateerde zaken.

Antwoorden (1)

Dat kan niet.

Ten eerste zou de vrije ruimte meteen vol zijn (die is namelijk 1,5% van het fiscale loon). Als je geen fiscaal loon hebt, heb je ook geen vrije ruimte.

Ten tweede kom je dan meteen in de knoei met het 'gebruikelijkheidscriterium': vergoedingen en verstrekkingen die de werkgever aanwijst als eindheffingsbestanddeel mogen niet meer dan 30% afwijken van wat in vergelijkbare omstandigheden gebruikelijk is. Het is niet "gebruikelijk" om het brutosalaris in de vrije ruimte onder te brengen. De werknemers zouden er wel gelukkig mee zijn: geen inhouding van loonheffing en het brutoloon gelijk aan het nettoloon...
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb de vraag zojuist niet goed geformuleerd. Mijn vraag moest zijn: Mag een uitzendbureau de loonkosten van zijn uitzendkrachten meetellen in de berekening van de vrije ruimte?
ronron1212
10 jaar geleden
Nee dat mag niet.
Computoon
10 jaar geleden
Je bedoelt waarschijnlijk het volgende: het uitzendbureau is de werkgever van de uitzendkrachten en zorgt voor hun verloning. 1, 5 procent van het fiscale loon van
Computoon
10 jaar geleden
Degenen die in dienst zijn bij het uitzendbureau vormt inderdaad de vrije ruimte. Wat een probleem is, is het vullen van die ruimte. Alle aardigheidjes die de inlener aan de uitzendkracht geeft en die wkr-technisch loon zijn, moet het uitzendbureau alsnog verlonen of in haar vrije ruimte onderbrengen.