Mag je een thuisstudie HBO doen met wajong en heeft dat beperkingen op de hoogte van de uitkering?

Een vriendin wilt studeren naast haar wajong, maar kan dat vanwege ziekte niet bij een normale HBO of uni. terwijl een hbo thuisstudie wel te doen moet zijn met de nodige moeite. Bij een thuisstudie ontvang je echter geen studiefinanciering, omdat het geen voltijds of duale opleiding is. Ook ontvang je bij studie maar 25% van de grondslag aan wajong. Studeren voor wajongers in een dergelijke situatie is financieel zo niet op te brengen.

Is daar een aparte regeling voor bij of met de IB of het UWV en hoe hoog is de wajong uitkering/studiefinanciering dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (4)

Naar mijn weten stimuleert het UVW juist opleidingen in tijden met werkeloosheid of Bij (deels)arbeidsongeschikt.
Dit om jezelf beschikbaar te maken voor ander werk enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt er van af of je voor 1 januari 2010 of na 1 januari 2010 recht hebt gekregen op de Wajong. 'Oude' Wajongers kunnen studeren met behoud van uitkering, 'Nieuwe' Wajongers krijgen een uitkering van 25% van het minimumloon naast hun studiefinanciering. En dat is dus een heel karig centje.

Of er speciale regelingen zijn voor thuisstudie of deeltijdstudie in de Wajong, zou je bij het UWV na moeten vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je vriendin een reïntegratietraject aangaat bij een reïntegratiebedrijf naar haar keuze, zal de jobcoach die ze toegewezen krijgt allereerst een reïntegratie(rea)visie opstellen. Hierin wordt alles vermeld over de achtergrond van de problematiek en op welke manier en met welke ondersteuning / hulpmiddelen hij / zij denkt dat je vriendin weer aan het werk kan komen. Deze studie kan hier dus ook in vermeld worden. Is de arbeidsdeskundige die de visie beoordeelt van mening dat het volgen van de studie een positieve invloed heeft op haar reïntegratie (m.a.w. haar kansen op het vinden van passend werk worden vergroot door het volgen van de studie) dan komt deze meestal in aanmerking voor vergoeding door het UWV. Daarnaast krijgt ze dan de volledige WAJONG-uitkering betaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Vatosr,

Welke regeling voor je vriendin geldt hangt af of zij valt onder de oude Wajong (voor 2010) of de nieuwe Wajong (na 2010)

Nieuwe Wajong na 2010 ?

De hoogte van de Wajong als je een opleiding volgt bedraagt zoals je aangeeft 25% van het minimumloon.
Deze regeling geldt echter alleen als er recht is op studiefinanciering of een tegemoetkoming in de studiekosten, zoals de WTOS (Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten)
Als je vriendin hier geen recht op heeft bedraagt de hoogte van de Wajong-uitkering 75% van het minimumloon.
Actuele informatie vind je hier: http://bit.ly/fHbZlf

Oude Wajong voor 2010 ?

De hoogte van de Wajong bij 80-100% arbeidsongeschiktheid bedraagt 75% van het minimumloon.
De oude Wajong kent geen aparte regeling bij studie.
Dit betekent dat als je vriendin gaat studeren dit nooit invloed heeft op de hoogte van haar Wajong-uitkering.
Actuele informatie vind je hier: http://bit.ly/mMPpm1

Extra informatie:

Als je vriendin de opleiding niet kan starten omdat zij hiervoor geen studiefinanciering of tegemoetkoming ontvangt kan zij het beste contact opnemen met haar arbeidsdeskundige van UWV.
Gezamenlijk kan dan overlegd worden of de opleiding in het kader van re-integratie vergoed kan worden door UWV.
Actuele informatie vind je op deze pagina: http://bit.ly/iBh30Z

Voor informatie over recht op studiefinanciering kun je het beste met de IB contact opnemen.

Met vriendelijke groet,

René
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst bedankt voor het heldere antwoord. Ze heeft de wajong voor 2010. Daarmee word het financieel voor haar mogelijk denk ik ook zonder bijdrage van het UWV. Hoe kan zij het best de studie beginnen, eerst overleggen met een arbeidsdeskundige bij het UWV (of iemand anders) of gewoon het formulier invullen betreft wijziging? Ik had ook iets gelezen dat het kabinet studie altijd voor wajong wou plaatsen weet u hoe dat zit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Vatosr, Excuus voor de late reactie.
Door omstandigheden zie ik je vervolgvraag pas vandaag. Overleg met de arbeidsdeskundige is geen verplichting.
Alleen als je vriendin behoefte heeft aan begeleiding en/of in aanmerking wil komen voor een vergoeding van de opleiding is overleg met de arbeidsdeskundige nodig.
Is dit niet het geval dan is het insturen van een wijzigingsformulier is voldoende. Je vraag of het kabinet studie voor Wajong zou plaatsen is lastig te beantwoorden.
In principe is dit wel de opzet.
UWV heeft echter wel (in opdracht kabinet) te maken met bezuinigingen op de re-integratiebudgetten.
Dit betekent dat UWV wel strenger beoordeelt voor er tot vergoeding van een opleiding wordt overgegaan. Actuele informatie vind je hier: http://bit.ly/iBh30Z Met vriendelijke groet, René
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare