Ik wil stoppen met mijn mbo opleiding. Mag ik nu al stoppen?

Hallo,

Ik ben 17 jaar en vind mijn opleiding heel erg tegenvallen. Ik weet nog niet wat ik anders wil gaan doen. Ik ben 20 oktober jarig en dan word ik 18. Zou ik nu eventueel al kunnen stoppen?

Groetjes

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
21.4K

Antwoorden (4)

Als je op 20 oktober 18 wordt kun je stoppen met je opleiding.

Je bent inprincipe verplicht tot je 18e op school te zitten
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet niet welke niveau jij nu bij de MBO opleiding volgt in verband met de studiefinanciering en kwalificatieplicht.

Als je MBO niveau 1 of 2 volgt, dan mag dat pas na je verjaardag.
Anders mag je nu alvast stoppen, maar weet je het zeker? Dit kan financiële gevolgen, best jammer dat de opleiding jou toch niet bevalt.

Waarom pas na je verjaardag? Gezien dat je nog niet 18 jaar bent, dus je hebt nog altijd een kwalificatieplicht en die geldt niet als je al een havo-diploma, vwo-diploma of een mbo-diploma op niveau 2 of hoger hebt. Maar gelukkig dat je bijna 18 wordt, daarna vervalt deze kwalificatieplicht.

Bij MBO niveau 3 of 4:
Heb je misschien een studiefinanciering? Zo ja, dan is het beste wat je kunt doen: stoppen met je studie voor 1 februari 2015, vooral als je in september met de eerste jaar bent begonnen aan je studie. Je prestatiebeurs wordt dan door DUO IB-Groep omgezet in een gift. De maanden dat je studiefinanciering hebt gekregen, zijn wel verbruikte maanden. Dit betekent, dat als je aan een nieuwe studie begint, je helaas niet je gehele studieperiode studiefinanciering krijgt. Je kunt maar één keer van deze regeling gebruiken.

Toegevoegd na 19 uur:
Jij volgt dus MBO niveau 4, dan is het antwoord simpel:

Tenzij dat je geen havo-diploma, vwo-diploma of mbo-diploma op niveau 2 of hoger hebt, mag je nu al stoppen. Want je hebt dan geen kwalificatieplicht.

Anders gewoon wachten tot je jarig bent. Alvast gefeliciteerd met je verjaardag op 20 oktober. ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Studiefinanciering krijg je pas vanaf HBO, of 18 jaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Correct, crea. Vandaar dat ik niet weet wat de niveau van deze vraagsteller is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik doe niveau 4
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Als je MBO niveau 1 of 2 volgt, dan mag dat pas na je verjaardag.
Anders mag je nu alvast stoppen, maar weet je het zeker? " Fout! Ze mag alleen stoppen als ze een havo een vwo of een mbo 2 opleiding gedaan heeft en die kans is vrij klein als je nog geen 18 bent! Wees duidelijk in je antwoorden want verderop kom je er wel weer op terug maar bovenstaande zinnen zijn echt fout zo.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Pelle Dat wist ik en ik heb ook geschreven: "Gezien dat je nog niet 18 jaar bent, dus je hebt nog altijd een kwalificatieplicht en die geldt niet als je al een havo-diploma, vwo-diploma of een mbo-diploma op niveau 2 of hoger hebt."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat wist ik (zie mijn reactie: want verderop...) maar die eerste zinnen kunnen dus NOOIT kloppen. Met niveau 3 en 4 mag je nooit stoppen tenzij je al een mbo 2 diploma of havo/vwo diploma hebt. Dat moet je wel meteen IN die zin zetten. Ze is bezig met mbo4 en als ze niet doorleest denkt ze dat ze nu kan stoppen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je aanvulling is ook niet echt helder: 'tenzij je geen'..... Waarom zeg je niet gewoon: als je een havo/vwo/mbo2 of 3 diploma hebt mag je stoppen, anders niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Pelle Oh, je zin is inderdaad makkelijker lezen. Tja, waarom deed ik dat nou niet?!? Ik denk dat ik gewoon "tenzij" handiger dan "als" vond, want "tenzij" kan nadrukkelijk zorgen, opdat de vraagsteller extra aandacht daarop vestigt en leest nog zorgvuldiger. Maar het zal niet nodig geweest zijn en ook wel aan mij liggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zie ook heus wel dat je het allemaal wel weet en je best doet maar pas op voor dat wollige taalgebruik ;) Het gaat bij jou fout doordat je TENZIJ en GEEN in één zin achter elkaar gebruikt. Dat maakt het niet meer leesbaar. Wees jezelf in je antwoorden en maak het niet moeilijker dan nodig is. Mits en tenzij zijn lastige woorden, zeker als je er ook weer GEEN bij gaat gebruiken. Van mij krijg je een plusje door je nette reacties!
Tot je 16e jaar geldt de leerplicht; tussen je 16e en 18e jaar geldt de kwalificatieplicht.

Op deze website http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht/leerplicht-en-kwalificatieplicht staat onder meer deze informatie:

"Leerplicht tot 16 jaar

De leerplicht duurt tot en met het einde van het schooljaar. Als uw kind 16 jaar wordt, dan moet hij of zij het schooljaar dus nog afmaken. Een schooljaar loopt van 1 augustus tot en met 31 juli. Als uw kind minimaal 12 volledige schooljaren naar school is geweest, is de leerplicht ook afgelopen. Een groep overslaan telt ook mee als volledig schooljaar.

Kwalificatieplicht: uitgangspunten

Jongeren tussen 16 en 18 jaar moeten onderwijs volgen tot zij een startkwalificatie hebben. Een startkwalificatie is (minimaal) een havo-diploma, vwo-diploma of een mbo-diploma op niveau 2 of hoger.

De kwalificatieplicht is 1 van de maatregelen van de Rijksoverheid om schooluitval van jongeren tegen te gaan. Ook moet de maatregel de kansen van startende jongeren op de arbeidsmarkt vergroten. Jongeren moeten de kwalificatieplicht vervullen door volledig dagonderwijs te volgen. Volgt een leerling de beroepsbegeleidende leerweg (bbl) in het mbo? Dan kan hij leren en werken combineren.

De kwalificatieplicht is geregeld in de Leerplichtwet."

Je zal dus moeten doorgaan tot je 18e verjaardag als je nog geen startkwalificatie hebt.
Antoni
9 jaar geleden
Een korte antwoord op je vraag. İk zie dat ee reacties zijn dat je kan stoppen nadat je 18 bent omdat je niet leerplichtig meer bent. Maar dit klopt helaas niet, je bent şeerplichtig tot je een havo, vwo of een mbo niveau 2 diploma hebt. Dus je kan eventueel van opleiding veranderen, je moet wel je leerjaar afronden. Ook zal ik maar meteen opzoek gaan naar een opleiding wat je wel leuk lijkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee je bent niet LEERPLICHTIG maar je hebt een kwalificatieplicht. Het antwoord voor jou zegt alles al.