Hoe kan ik mijn wiskunde kennis 'opbouwen'?

Ik heb erg veel interesse in natuurkunde, en bij natuurkunde komt veel wiskunde kijken. Ik ben dit jaar geslaagd voor het VMBO maar dat is niet bepaald die wiskunde kennis die ik nodig zal hebben om natuurkunde volledig te begrijpen. Ik zou graag veel willen weten over de drie wetten van Newton, de algemene en speciale relativiteitstheorie van Einstein enzovoorts. Dit jaar ga ik beginnen met ICT en daar krijg ik bijna geen wiskunde, en al helemaal niet de wiskunde die ik nodig zal hebben om de theorieën te begrijpen. Hoe kan ik dit aanpakken? Boeken lezen is voor mij geen probleem.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Je zult de havo 4/5 boeken moeten hebben: Getal en ruimte dus. Die kun je vrij makkelijk vinden tweedehands maar via de bron kun je eens kijken wat je weet.

Ook kun je beginnen met het overstapboek van vmbot naar havo4: http://www.bol.com/nl/p/getal-en-ruimte-4-havo-vmbo-t/1001004004724666/ en daarna natuurlijk havo 4 A en B en havo 5 A en B. Vervolgens kun je verder met VWO 5 A en B en VWO 6 A en B.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan ik zo niet beoordelen, je hebt in ieder geval stof gemist al heb je tienen gehaald. Dit soort vragen moet je aan je oude wiskundedocent stellen en ja ik heb mij laten vertellen dat als je havo 5 op wiskunde hebt gedaan je zelfs al een achterstand hebt op degenen die net vwo 4 hebben gedaan. Een overstap van vmbo wiskunde naar vwo wiskunde is echt enorm. Je kunt het natuurlijk wel proberen door eerst vwo 3 of vwo 4 van getal en ruimte te doen ipv havo maar ja, veel maakt dat ook niet uit. Van vmbo is de meest logische overstap: havo 4. Kijk eens of je de boeken bij de Slegte ofzo kan krijgen tweedehands.

Andere antwoorden (3)

vmbo-niveau zal niet erg veel verschillen met de mavo. daarom raad ik je aan om de boeken van de havo en vwo aan te schaffen en vandaar uit te beginnen. Uitleg in de boeken is voldoende om de materie te begrijpen en de sommen te maken. Daarna raad ik je aan om prive lessen te volgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet hoe groot je mogelijkheden en ambities zijn maar je zult toch op z'n minst op VWO nivo moeten komen met wiskunde en natuurkunde in je pakket. Daarna als je kunt door naar de universiteit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals al antwoord gegeven is. Begin met havo en vwo wiskunde. Daarna zou ik de volgende boek aanschaffen : ''Calculus'' by Stewart. Dit boek kost 70 a 80 euro. Dit boek heeft echt vanallerlei wat wiskunde en is de UNI/HBO wiskunde. Hiermee zou je het kunnen doen.

Natuurlijk zou ik de natuurkunde kant ook omhoog schroeven. Want die theorieen worden in natuurkundetaal vooral uitgelegd. Je hebt dus ook een goede kennis van natuurkunde nodig.