Kan ik aan de hogeschool beginnen zonder dat ik eeen diploma van het secundair onderwij heb?

Ik ga mijn sec. diploma behalen via de examencommissie maar wil ook ter gelijkertijd beginnen met de hogeschool is dit mogelijk?
De hogeschool zegt van dat ik minstens enkele vakken heb moeten doen vooraleer ik me kan inschrijven maar ik ga ze doen in het begin van het academiejaar en de resultaten krijg ik te horen pas in december en dat betekent dat ik een trimester mis en dat is een trimester teveel.
En kan ik ook mss de resultaten vroeger krijgen van de examencommissie zodat ik het kan voorleggen aan de hogeschool?

Toegevoegd na 6 minuten:
ik woon in Belgie

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Waarom zo´n haast? :) Ik kan me voorstellen dat je snel verder wilt komen en het misschien jammer vindt dat je een jaar bent blijven zitten, maar hard van stapel lopen is ook niet alles. Daardoor kun je teleurgesteld raken of niet de resultaten behalen die je zou halen als je je tijd neemt.
Vooral in je eerste jaar is het belangrijk om vanaf het begin mee te draaien, anders heb je kans dat je altijd achter de feiten aan loopt en dat is vervelend.

We gaan er natuurlijk van uit dat je in een keer slaagt voor je examens, maar het kan ook zijn dat je misschien moet herkansen. Houd daar ook rekening mee. Bovendien kun je pas volledig ingeschreven staan bij een hogeschool als je aan de vooropleidingseis voldoet en als je dat hebt aangetoond met een diploma of certificaten.

Je bent pas 19, je hebt nog genoeg tijd om te studeren. Neem je tijd, geniet van je vakantie en start goed voorbereid met je studie in februari 2012 (afhankelijk van de studie) of september 2012.

Veel succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de Open Universiteit heb je geen enkele vooropleiding nodig. Ik geloof dat je wel 21 moet zijn. Ik heb daar zelf mijn propedeuse psychologie gehaald met alleen een HAVO diploma. Daarna kon ik gewoon door in het tweede jaar van een reguliere universiteit. Dat heb ik niet afgemaakt maar dat kwam omdat ik meer in de kroeg zat dan achter de boeken. Ook heel leuk maar dat is een ander verhaal.