wat zeg je in een motivatie gesprek, en wat vooral niet ?

Ik heb morgen een motivatie gesprek, over dat ik van havo 5 naar vwo 5 wil. Ik ben wel al 3 keer een twijfelgeval geweest in de eerste, tweede en de derde. Maar toen had ik er geen vertrouwen in. Nu ben ik geslaagd en weet ik niet wat ik wil doen. Daarom wil ik vwo 5 doen, en omdat ik er nu wel vertrouwen in heb.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Mijn zoon had hetzelfde. Hij heeft nl. HAVO niveau, maar redde de brugklas niet. Hij heeft nu heel relaxt de VMBO-tl gedaan en wilde nu naar de HAVO.
We waren uitgenodigd bij een HAVO voor een doorstroomgesprek en ze kijken dan hoofdzakelijk of je gemotiveerd bent! Ze vroegen bijv. eerst waarom hij naar de HAVO wilde gaan en hij gaf aan dat hij graag leert en er geen moeite mee heeft. Ze bekeken zijn cijferlijst en zeiden; " Zo, wat vind je er zelf van"? Hij zei; "Mmm, het kan natuurlijk altijd beter". Nou, dat viel natuurlijk al goed, want dan toon je ambitie, want hij had al een pracht cijferlijst. Ze vroegen naar zijn hobbies en hij zei dat hij eerst admin. van een soort encyclopedie was en nu beheerder is en dat hij graag met de PC aan de slag gaat en hier ook zijn beroep van wil maken. Ze gingen toen een profiel bij hem zoeken en toen bleek dat hij voor een profiel scheikunde of economie moest hebben. Hij had net die 2 vakken laten vallen, omdat hij er een hekel aan had.
Ze zeiden toen; "Dat moet geen probleem zijn want we hebben een docent die je wel in de zomervakantie wil bijspijkeren. Hoe zou je dat vinden, zou je daarvoor in je zomervakantie willen komen"? Gelukkig zei hij; "Ja, natuurlijk wil ik dat als dat mogelijk is". Maar ik weet hoeveel hekel hij aan juist die vakken heeft. Dus opperde ik een ander profiel, omdat ik wist dat hij in zijn vak later geen scheikunde of economie nodig heeft. Ik zag nl. nog iets staan van een profiel met Kunstgeschiedenis/tekenen
en wiskunde en wiskunde had hij wel.
Toen zei de directeur van de HAVO dat hij hier ook al aan dacht, maar even wilde kijken hoe mijn zoon zou reageren op 'lessen in de zomervakantie' want dit zou pas echte motivatie tonen.
Hij is dus met open armen ontvangen op de HAVO en heeft er echt zin in, want kunstgeschiedenis en tekenen past erg goed bij hem en als Interactief Vormgever, wat hij ambieert, komt het hem vast van pas.
Probeer dus aan te geven hoever je serieus iets wilt maken van je opleiding en dat je erg graag goed wilt presteren. Ze hebben liever iemand die graag wil dan iemand die het makkelijk zou kunnen en er geen zin in heeft. Ze kijken dus vooral naar je gretigheid en lichaamshouding. Ga dus niet onderuit hangen ofzo en kijk de mensen goed aan om door te dringen tot hen.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De beste reden om VWO te gaan doen is de wil om daarna een universitaire studie te volgen.
Met alleen HAVO kan dat niet.

Toegevoegd na 52 seconden:
Oh ja, en nog gefeliciteerd met je diploma. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou kunnen zeggen dat je een weloverwogen keuze wilt maken voor een studie en omdat je nog niet weet welke studie je wilt gaan doen, je je opties en kennis wilt vergroten door nog 2 jaar VWO te doen.

En laat in bet gesprek vooral zien dat je het graag wilt en dat je gemotiveerd bent! De school steekt tijd en energie in jou en wil dat graag doen mits je gemotiveerd bent.
Succes!

Ps dat je deze vraag stelt en je dus voorbereid is al een teken van motivatie :-)