Wat ben ik nodig voor een bachelor en master opleiding, en waar staat bachelor gelijk aan en zelfde met master

Ik lees op verschillende sites dat bachelor gewoon HBO is maar dit vind ik altijd maar onduidelijk,

kan iemand dus voor mij duidelijk maken, wat ik straks met mijn MBO niveau 4 diploma kan doen
en wat bachelor/master nou eigenlijk is

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Antwoord van Ruth op een soortgelijke vraag:

"Er zijn twee soorten bachelors: hbo (hoger beroepsonderwijs) en wo (wetenschappelijk onderwijs)= universiteit.
De bachelordiploma’s van het hbo en de universiteit zijn
gelijkwaardig, maar er zijn ook verschillen:

Opleidingen in het hbo hebben een beroepsgerichte oriëntatie. Wo-opleidingen zijn wetenschappelijk georiënteerd.
Hbo-bacheloropleidingen zijn 4-jarig (240 studiepunten). Wo-bacheloropleidingen zijn 3-jarig (180 studiepunten).
De toelatingseis voor een hbo-bacheloropleiding is een diploma op minimaal mbo of havo-niveau. Voor wo-bachelors is dat een vwo-diploma of hbo-propedeuse.
Een bachelordiploma van het hbo geeft niet automatisch toegang tot een verwante masteropleiding aan de universiteit. Het criterium voor de internationale vergelijkbaarheid is het behaalde eindniveau, niet de duur van de opleiding. Soms is het mogelijk een schakelprogramma te volgen, waarin je tekorten in kennis en vaardigheden kunt wegwerken.
Bronnen:
http://www.carrieretijger.nl/opleiding/ho/bama/bachelorr "

http://www.goeievraag.nl/vraag/verschil-tussen-bachelor-hbo-niveau.35088

Als je met een MBO-diploma naar de universiteit wil, zul je eerst een jaar HBO moeten doen en je propedeuse halen, dan kun je doorstromen.

De opleiding begint met de bachelorfase, en daarna kun je nog een master doen (een niveau hoger dus).
Hier staat het ook uitgelegd: http://www.han.nl/start/bachelor-opleidingen/studie-kiezen/bachelor-master/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Afgeronde HBO (4 jaar) staat gelijk aan een universitaire Bachelor (3 jaar). Wil je een Master, dan moet je na je HBO overstappen naar een universitaire opleiding (van meestal 1 jaar en een schakeljaar om de essenties bij te brengen). Met je MBO4 moet je eerst HBO volgen (voor een bachelor) en kan je daarna overstappen naar een Master. Je zult dus iig nog 6 jaar bezig zijn daarvoor. (Er zijn altijd uitzonderingen ivm behaalde resultaten of verspoede jaren)