Wanneer er in het contract niets vermeld staat is de opzegtermijn voor de werknemer altijd een maand.

"De wettelijke opzegtermijn die de werkgever in acht moet nemen hangt af van de duur van de arbeidsovereenkomst. De opzegtermijn voor de werkgever bedraagt bij een arbeidsovereenkomst die:

korter heeft geduurd dan 5 jaar: één maand
5 jaar of langer heeft geduurd: twee maanden
10 jaar of langer heeft geduurd: drie maanden
15 jaar of langer heeft geduurd: vier maanden

Let op: een werkgever mag in vrijwel alle gevallen pas overgaan tot opzegging van je arbeidsovereenkomst na een verkregen ontslagvergunning van het UWV Werkbedrijf. Is deze vergunning afgegeven, dan wordt de opzegtermijn van de werkgever met één maand bekort. Wel zal er altijd een minimale opzegtermijn van één maand over moeten blijven."

In CAO of contract mag hiervan worden afgeweken. Bij de afwijking geldt wel dat de termijn voor de werkgever dan het dubbele is van dat van de werknemer, en dat de opzegtermijn voor de werknemer nooit langer dan 6 maanden mag zijn.
Als de afwijking op een andere manier plaats vindt, door bijvoorbeeld beiden drie maanden te geven, vervalt de afspraak die in het contract staat (zelfs als beide partijen hiermee akkoord zijn gegaan), en telt de opzegtermijn zoals hierboven beschreven.
Zoals bij alle arbeidscontracten mag hierbij alleen worden afgeweken ten voordeel van de werknemer.

Het is dus niet noodzakelijk op de tussentijdse opzegmogelijkheid in een arbeidscontract te benoemen. Bij een contract van 6 maanden of minder kan wel genoemd worden dat er geen sprake is van tussentijdse opzegging, maar hiermee kan de werkgever de werknemer ook niet eerder wegsturen (tenzij wegens dringende reden, zoals diefstal of fraude).

Als je het wel wil benoemen kan dat met een bewoording als:
"Tussentijdse opzegging van deze arbeidsovereenkomst is mogelijk tegen het einde van de maand met een periode van twee maanden"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een tussentijdse opzegmogelijkheid is eigenlijk zoals het klinkt: de mogelijkheid om een contract tussentijds op te zeggen/te beëindigen. Dit kan daarom alleen voorkomen in een tijdelijk contract. Een vast contract is afgesloten voor onbepaalde tijd en kan dus niet tussentijds worden opgezegd.

Maar goed, terug naar het tijdelijke contract. Dit is afgesloten voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld een jaar. Het kan voorkomen dat dit een vaste periode is zonder dat tussentijdse beëindiging mogelijk is. Je moet dan dus je contract uitdienen. Veel jaarcontracten hebben een clausule over tussentijdse opzegging en de termijnen die dan gelden.

Je zou na (of in) het artikel over de duur van het tijdelijk contract een clausule kunnen toevoegen dat 'beëindiging contract'heet, en hierin onderstaande tekst opnemen:

"Het contract eindigt van rechtswege na 12 maanden zonder dat hiervoor opzegging vereist is. Tussentijdse opzegging is mogelijk en geschiedt altijd schriftelijk met inachtneming van de wettelijke opzegtermijn."

Of zoiets dergelijks. Heb zelf een paar keer zo'n clausule in mijn contract gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vast contract, voor onbepaalde tijd kun je ook opzeggen. Er geldt dan wel een opzegtermijn.
Zou een goeie bak zijn als dat niet kon. Zit je je leven lang vast aan dezelfde werkgever.
Annswers
12 jaar geleden
en die wetterlijke opzegtermijn is afhankelijke van het duur van het contract?
Annswers
12 jaar geleden
zo drie spellingsfouten in mijn reactie! ik bedoel die opzegtermijn is dan een maand of twee maanden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@martine. natuurlijk kun je een contract voor onbepaalde tijd opzeggen. ik beweer ook niet dat dat niet kan. je kunt het alleen niet "tussentijds" opzeggen. Omdat er geen vaste einddatum is er geen sprake van een tussentijdse opzegging, maar van een normale opzegging. @annswers: de wettelijke opzegtermijn is inderdaad afhankelijk van de duur van het contract. 3 maanden opzegtermijn bij een jaarcontract is bijvoorbeeld niet erg gebruikelijk en daarom wordt meestal een maand gebruikt. dit zul je vooraf moeten afspreken als de CAO er tenminste niets over zegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zie nu bij het andere antwoord al iets staan over de opzegtermijnen bij verschillende contractduren: korter dan 5 jaar: één maand
5 jaar of langer: twee maanden
10 jaar of langer: drie maanden
15 jaar of langer: vier maanden
Ben jij de aan bieder of ontvanger?in Nl ?in Nl de flex wet ,kort dr de bocht moet het zo !een ao maken vr Bep tijd en af laten lopen op dat moment wat jij bedoelt,en dan weer op nieuw ,evt dan vr een langere periode .dan zit je veilig!wat ook kan inderdaad schrijven hij loopt af op die datum ,en bij voldoende werk ,blaa Bla en geschikt heid enz ,nogmaals een termijn van ...wel altijd datum gebruiken .ps hoe oud is de persoon in kwesti ??er zijn ingaande vorig jaar nieuwe mogelijkheden de flex wet op te rekken nr 4jaar onder voor waarden enz en meer dan 3X verlengen ,jonger dan dacht 24jaar maar het gaat te ver om hier een volledige ao tebespreken .ga nr je branche organisatie ,de vakbond ,rechts kundig advies(€) of het voormalig arbeids buro .succes