Mag je in Nederland producten verkopen als een ander bedrijf de rechten bezit?

Stel: coca-cola maakt een deal met albert Hein. Er wordt alleen nog maar coca-cola via albert Hein verkocht in nederland.
Mag je nu als ondernemer coca-cola in een belgische winkel kopen, en deze verkopen in Nederland?

Toegevoegd na 1 uur:
AANPASSING:
Stel, coca-cola maakt coca-cola flesjes in het Verenigd Koninkrijk. De nederlandse flesjes krijgen een andere naam namelijk Loca-cola. Deze Loca-cola mag alleen verkocht worden door firma Loca, loca verkoopt deze flesjes weer aan Alberthein en de Plus.

Mag je als Jumbo dan flesjes coca-cola kopen die voor de engelse markt zijn gemaakt, en dan in Nederland verkopen? Dus geen Loca-cola, maar coca-cola(die gemaakt is voor de Engelse markt)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Het Europese merkenrecht bepaalt dat de eigenaar van een merk de verkoop kan reguleren. Dit gaat niet alleen over illegale kopieën, maar ook de verkoop van import die niet door de merkhouder goedgekeurd is.

Het merkenrecht kent echter uitputting: dat betekent dat als het eenmaal legaal op de Europese markt gebracht is, dat het tweedehands doorverkocht mag worden. Let wel: als je naar Marokko gaat om cola te halen, dan mag Coca Cola je wel verbieden om het merk te verkopen.

Je mag overigens niet adverteren als 'Coca-Cola winkel', want dat zou dan weer wel een overtreding van het merkenrecht zijn.

Toegevoegd na 1 uur:
Naar aanleiding van de uitbreiding. Ook dit mag. Zolang het binnen de Europese Unie op de markt gekomen is, mag het verkocht worden. Ook al zijn het producten die alleen maar in één land gemaakt en verkocht worden.

Je mag niet adverteren dat je een officiële Loca-cola (of Coca-cola)-dealer bent. Je mag wel adverteren dat je deze producten verkoopt.

Nog een bron toegevoegd voor je leesplezier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt. Duidelijk antwoord en goeie bronnen.