Wanneer een werkgever ipv geen loonheffingskorting wel loonheffingskorting heeft toegepast, mag je werkgever dit met terugwerkende kracht toepassen?

Mijn werkgever heeft een fout gemaakt en dus loonheffingskorting toegepast. Nu heeft mijn werkgever gezien dat het verkeerd is gegaan en het met terugwerkende kracht niet toegepast. Dit houdt in dat ik geen salaris kreeg deze maand. Ik moet zelfs eind van de maand betalen. Volgens het juridisch loket, geldt in deze situatie de beslagvrije-voet en zou er maximaal 10% in mindering gebracht mogen worden op mijn salaris. Ze weten niet zeker of het eigenlijk wel mag zonder overleg met de werknemer.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een lastige zaak.
Op de volgende site nog wat info: www.judex.nl/rechtsgebied/werk_&_ontslag/loon/artikelen/326/mag-mijn-werkgever-bedragen-met-mijn-loon-verrekenen_.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jouw werkgever dit niet rechttrekt, doet de belastingdienst dit eind van het jaar wel. Dus per saldo maakt het niet uit.

Antwoorden (1)

Het geld zal terug moeten richting werkgever (hoewel de redelijkheid van het terugvorderen van een onverschuldigde betaling altijd aan de omstandigheden van het concrete geval moet worden getoetst.)

Die terugvorderingsactie kan plaatsvinden via verrekening of via terugbetaling (zie hieronder). Afhankelijk van je privéomstandigheden had bij verrekening wel 90% of 45% van de bijstandsnorm over moeten blijven voor uitbetaling, zolang je in dienst bent.

"Wanneer kan de werkgever verrekenen?
Zolang er een arbeidsovereenkomst tussen partijen bestaat mag verrekening zonder instemming van de medewerker alleen in de volgende situaties (art 7:632 BW):
(...)
•Onverschuldigd verstrekte loonbestanddelen zoals te veel betaald loon, onder de voorwaarde dat dan de verrekening zo snel mogelijk gebeurt. Gebeurt dat niet zo snel mogelijk, dan moet de medewerker het te veel betaalde loon terugbetalen (overmaken). Tot dit terugbetalen (i.p.v. verrekenen door de werkgever) is de medewerker niet altijd gehouden, omdat de situatie bij uitzondering dusdanig kan zijn, dat het onredelijk is als een werkgever het te veel betaalde terugvordert. Op te veel betaald loon gaat hoofdstuk 4.5.3. nader in (4.5.3.2.D.)."

en

"Uitwerking situatie waarbij de werkgever te veel loon heeft betaald
Een medewerker die om welke reden dan ook te veel loon heeft ontvangen is gehouden dit terug te betalen aangezien er sprake is van onverschuldigde betaling door de werkgever. Het gaat hier in beginsel om het loon inclusief vakantietoeslag. Er zijn echter omstandigheden denkbaar waarbij het niet redelijk is, als de werkgever alsnog het te veel betaalde loon van de medewerker terug verlangt. Dat kan zich bijvoorbeeld voordoen, als de werkgever pas na lange tijd het te veel betaalde loon terugvraagt, terwijl de medewerker uit de loonstrook en dergelijk niet duidelijk heeft kunnen afleiden dat er te veel loon is betaald.

en

"Doet bovenstaande zich voor, dan moet de werkgever er op toezien dat de medewerker een bepaald minimum inkomen blijft ontvangen, tenzij de arbeidsovereenkomst reeds is geëindigd. Dit geldt zowel bij beslag, overdragen, verpanding en bij verrekening, als ook bij een combinatie van deze mogelijkheden.
Het gaat om een bedrag van 90 % respectievelijk 45 % voor de medewerker geldende bijstandsnorm, als de medewerker alleenverdiener respectievelijk tweeverdiener is."
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat snap ik niet, dat geld hoeft toch niet terug naar de werkgever maar volgend jaar moet VS gewoon een flink bedrag aan de belastingdienst betalen.
Computoon
11 jaar geleden
Per saldo maakt het niets uit maar uitgangspunt in een administratie is dat fouten worden hersteld. Een werkgever kan in bepaalde omstandigheden een naheffingsaanslag ontvangen als hij te weinig loonheffing heeft ingehouden en afgedragen (hoewel het bedrag in deze situatie waarschijnlijk te gering is hiervoor, als het al opvalt bij een globale controle). Als de werkgever in zijn salarisadministratie ziet dat er een fout in het bruto-nettotraject wordt gemaakt (waarschijnlijk een verkeerde 'vink' aangezet) dan moet hij die herstellen. Anders draagt hij ook een verkeerd bedrag aan loonheffing af (te laag) en betaalt hij een foutief nettosalaris uit (te hoog). Voor de kostenkant maakt het uiteraard geen verschil. Ik vermoed ook dat de medewerker er 'gelukkiger' van wordt wanneer een fout 'nu' hersteld wordt, dan wanneer deze op 'een ongelegen moment' begin volgend jaar blijkt, bij het invullen van de aangifte Inkomstenbelasting.