Ik denk dat het voor de wet niet strafbaar is als je het huiswerk voor iemand maakt. Wellicht ligt het anders als die persoon een cijfer voor dat huiswerk krijgt. Dan klinkt het wel als fraude.
Een heel andere kwestie is natuurlijk of je wel huiswerk voor iemand anders moet willen maken. Huiswerk is (ook al lijkt het soms anders) niet uitgevonden om leerlingen te pesten, maar omdat je er iets van leert. Op korte termijn help je dus wel iemand door zijn huiswerk te maken, maar op langere termijn heeft die persoon er last van. En dan heeft het hem ook nog geld gekost.
Als ik jou was dan zou ik het anders regelen: dat je hem het huiswerk tegen betaling uitlegt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als jij degene bent die het huiswerk maakt sowieso niet. Degene die het huiswerk laat maken alleen door de leraar lijkt me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In wettelijke zin is het niet strafbaar, maar in educatieve zin is het een ernstige fout van die ander. Want die leert zo namelijk niets. Het is te hopen dat de docenten de fraude ontdekken, want het diploma - áls de ander dat zou weten te behalen - is dan ten onrechte uitgereikt. Op de arbeidsmarkt zal vervolgens ook blijken dat die ander niet in staat is om het werk uit te voeren wat hij of zij volgens het diploma zou moeten kunnen. Het heeft dus nogal wat consequenties!
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een diploma haal je niet doordat je je huiswerk maakt.
Amadea
12 jaar geleden
Hoe volgens jou dan wel, Tomaat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het huiswerk maken heeft tot doel dat je iets leert en het geleerde evalueert. Het examen heeft tot doel te kijken of dit in voldoende mate ios gebeurd. Als dit het geval is krijg je een diploma. Ergo, een diploma haal je als je je huiswerk maakt.
Amadea
12 jaar geleden
Precies, Zondag, zo is het!
Het is niet wettelijk gezien strafbaar.
Er staat nergens in een wet dat het niet mag.

Maar het is natuurlijk wel strafbaar door de school.
Misschien heeft de school daar iets over in het reglement staan.
En ik kan mij voorstellen dat er scholen zijn die
dat soort fraude bestraffen met van school sturen.

Vier scholieren van het Rotterdamse Thorbecke Lyceum hebben ingebroken in het computersysteem en stelselmatig hun cijfers verhoogd. Ook pasten zij de cijfers van medeleerlingen aan als zij hiervoor betaalden. Het viertal is van school gestuurd.

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Nederland/287193/Scholieren-van-school-gestuurd-na-fraude-met-cijfers.htm?rss=true
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee je bent niet strafbaar voor het maken van huiswerk van een ander maar als de leerkracht het ontdekt dan krijgt de leerling die het heeft gevraagd mischien wel straf.