Hoe leg je iemand wiskunde uit als diegene er echt geen feeling voor heeft?

Mijn zoon heeft het 1e jaar VMBO erop zitten, en zijn zwakke punt is wiskunde. Ikzelf heb genoeg kennis van wiskunde om hem het een en ander bij te brengen (VWO-nievau met twee 9-ens voor wiskunde A en wiskunde B), maar het is erg lastig om iemand iets uit te leggen als bijvoorbeeld de vergelijking 2X = 4 al boven zijn pet gaat. Hoe moet ik dat aanpakken? Ik vrees namelijk dat als hij er te weinig tijd in steekt dat het vak zal zijn waarop hij zal blijven zitten.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik heb mijn zoon wiskunde bijgebracht door te kijken wat hem interessert. Hij is bijvoorbeeld erg bezig met SIMS en met Google Sketchup. Ik liet hem bijvoorbeeld huizen tekenen met gekke hoeken, of liet hem zaken uitrekenen m.b.t. budgetten die de SIMS hadden om meubelen te kopen. Daarmee is het voor mij mogelijk om op een grappige manier wiskunde te laten leven. De "saaie" vergelijkingen zullen voor hem nog niet veel zeggen, maar de basis is hierdoor wel aanwezig.

Lees dit eens: Veel mensen ervaren wiskunde als ‘iets onbegrijpelijks’, ‘veel te moeilijk’ of als ‘iets voor nerds’. Toen ik nog wiskunde studeerde en iemand me vroeg wat ik voor studie deed waren de reacties op mijn antwoord steevast: “Oh, dat heb ik nooit gekund” , “Is dat niet moeilijk?” of zelfs: “Kun je dan wel een vriendje krijgen?” Slechts zelden reageerde iemand met: “Ah! Leuk vak!” En inderdaad, wiskunde kan zo leuk zijn! Niet iedereen heeft het talent om er in verder te kunnen gaan, maar vaak wordt overschat hoe moeilijk het is.

Als je al begint met Wiskunde is moeilijk geef je al de boodschap dat je een 'knappe kop'moet zijn om het te snappen. Leg de toepasbaarheid van wiskunde uit. Algebra vergelijk je bijvoorbeeld met de verhaaltjes sommen van de basisschool. Goniometrie leg je uit met voorbeelden. Bijv. Als ik in de tuin een perk en een rond grasveld met vijver moet aanleggen. Hoe zou je dat aanpakken? Dan ga je de vormen als vierkant cirkel e.d. uitleggen. Dan kan het kind zich er een beeld van vormen. Probeer deze aanpak een en verbaas je over de resultaten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100