Stel dat je nog vrije dagen over hebt en je wil deze eigenlijk niet opnemen omdat dit ivm drukte op je werk niet kan. Wat zijn de mogelijkheden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

Drie opties:
- Dagen doorschuiven naar volgend jaar (indien toegestaan)
- Dagen uit laten betalen (indien toegestaan)
- Dagen komen te vervallen (als je pech hebt).

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je werkgever het cafetariamodel hanteert, zijn er mogelijk nog andere uitruilmogelijkheden.

Het is hoe dan ook verstandig om de mogelijkheden met je werkgever te bespreken.
11 jaar geleden
Daar heeft elke werkgever z'n eigen sociale regels voor. Dus dat moet je met je baas bespreken. Vaak is de afspraak dat er een maximaal aantal uren mee mag worden genomen naar het volgende jaar. Er worden dan verplichte vrije dagen afgesproken waarop je het overschot moet opnemen, of soms is er een financiële mogelijkheid in plaats van die uren.
Amadea
11 jaar geleden
Als het werk niet toelaat dat je ze opneemt en het zijn er meer dan je formeel mag meenemen naar volgend jaar zou je met je werkgever kunnen bespreken of je mag afwijken van de regels en toch meer dagen meenemen naar volgend jaar. Mij is dat twee maal gelukt. Zie het in termen van redelijkheid, ieder geeft wat - jij je tijd en inzet, de werkgever deze vorm van flexibel met regels omgaan. Stel nou dat je werkgever niet wil, probeer hem of haar ervan te overtuigen dat in dat geval de werkdruk echt moet verminderen. Mocht dat ook niet werken, plan dan gewoon je vrije dagen in en neem ze op, want anders doe je vrijwillgerswerk. En dat is niet goed voor je motivatie en de verhoudingen op het werk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
UITBETALEN is mogelijk maar niet altijd. Dat mag alleen met de vakantiedagen die je hebt staan boven het wettelijk minimum. Als je fulltime werkt, is het wettelijk minimum 20 vakantiedagen/jaar. Stel dat je 25 vakantiedagen per jaar hebt, dan zou je er 5 kunnen laten uitbetalen, als dit mag volgens de bedrijfsregels.

Je moet ieder jaar de vakantiedagen kunnen opnemen waar je minimaal recht op heeft. Je werkgever mag daar geen bezwaar tegen maken, ook niet met een beroep op 'zwaarwegende bedrijfsbelangen'.

Sinds 1 januari 2012 vervallen niet opgenomen vakantiedagen na een half jaar. Vakantiedagen opgebouwd in 2012 vervallen dus op 1 juli 2013. De termijn is ingekort omdat het uitstellen van vakantie nadelen kan hebben voor de gezondheid en veiligheid van werknemers.

DOORSCHUIVEN naar volgend jaar kan ook. Houd dan echter rekening met hetgeen staat in de alinea hierboven.
Computoon