mijn dochter van 10 wiel graag kleding ontwerpen . zij is erg creatief met het teken van de kleding. weet iemand waar me kan zij beginnen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (9)

Alleen ontwerpen of ook naaien?
laat ze dan beginnen met poppenkleren. Ik denk dat ze nog te jong is om serieus een cursus te gaan doen,
12 jaar geleden
Laat haar eerst met barbies spelen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
???? moet de moeder haar dochter klein houden of wat moet ik me hierbij voorstellen?
Ken je de serie Top Model? Daar zijn wel leuke boeken van, maar dan gaat het echt om het tekenen van kleding.
Als het echt gaat om ook naaien, is het handig om te beginnen met naaien van bestaande patronen. En dat hoeft niet met poppenkleren, dat kan ook met kleren voor haarzelf. Mijn dochter van 9 heeft ook al een aantal kledingstukken voor zichzelf genaaid, wel met hulp, maar ze kan het al heel aardig.
Ik denk dat het verstandig is om niet te beginnen met zelf ontworpen kleding, omdat je eerst heel goed moet weten hoe een kledingstuk in elkaar zit. Op een gegeven moment kun je dan gaan varieren op bestaande patronen.
Leuke, niet al te ingewikkelde kledingpatronen vind je bij onderstaande link. Het handige van deze patronen is, dat er ook een stap-voor-stapbeschrijving met foto's bijzit.

Toegevoegd na 7 uur:
In sommige plaatsen zijn er wel naaicursussen voor kinderen. Dat zou je kunnen uitzoeken bij jou in de buurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In ieder geval haar best doen op school, want de beste manier om een goede ontwerper te worden is om naar een kunstacademie te gaan met modevormgeving als richting. Bijna alle ontwerpers van naam hebben op zo'n academie gezeten. Voor de kunstacademie heb je naast talent ook minimaal HAVO-diploma nodig, want is op HBO-niveau.

Tot die tijd kan ze het beste lekker creatief bezig zijn. Blijven tekenen maar ook met lapjes aan de slag. Misschien kan ze zo al iets leuks voor zichzelf maken. Als ze een paar jaartjes ouder is kan ze misschien alvast een cursus kledingmaken gaan doen, want naast het creatieve talent dat je nodig hebt, is inzicht in hoe een kledingstuk in elkaar zit en hoe je het in elkaar kunt zetten ook altijd wel handig.

Heb je er al eens aan gedacht om met haar naar een modeshow te gaan? Binnenkort beginnen de eindexamenshows van de modeacademiestudenten. Dan kun je voor niet al te veel geld naar een geweldige spetterende creatieve modeshow. Is echt heel leuk om te zien, ook voor meisjes van 10.
Als je nog extra info wil over de show van de kunstacademie in Arnhem (in juni) dan laat maar weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Krijgen ze daar dan geen anorexia complex van?
Misschien eerst uitleggen dat die modellen abnormaal dun zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Zanja: toevallig vandaag de uitnodiging binnengekregen voor de show van 2011. Helaas kan ik op de ArtEZ-site helemaal niets vinden. Misschien moet je die in de gaten houden. De show is op 9 en 10 juni.
Of hou hun facebookpagina in de gaten http://www.facebook.com/pages/ArtEZ-Fashion-Design-Arnhem/152160788144507?sk=app_2309869772 @Dromer: bij anorexia-patienten spelen psychische factoren een belangrijke rol. Alleen van het kijken naar een show met dunne modellen krijg je geen anorexia. Anders zou je ook maar geen t.v. of films meer moeten kijken. Daar wordt je tenslotte constant en elke dag voorgespiegeld hoe je eruit moet zien als jonge vrouw, waardoor veel meisjes onzeker worden en dingen gaan doen die vervelende complicaties kunnen geven zoals plastisch chirurgie.
Trouwens, de kunstacademieshows zijn extravagant, er lopen veel verschillende soorten modellen mee. Mijn nichtje loopt ook mee, een hele normale meid. Soms lopen oudere vrouwen mee, soms dikker, soms dunner, soms kleiner of langer; er is absoluut geen stereotype.
laat haar nou maar eerst eens de lagere school afmaken.en spelen,veel spelen,zij zelf weet wel waar ze mee wil spelen,dat geeft ze wel aan.kijk uit dat je haar niet in een richting pusht die jij leuk vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat nou als ze kleding wil maken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is iets wat zij graag wiel en elke dag doet,ze heft voor haar popen kleding gemaakt allen ze wiel dat niet ze wiel echt meer dan allen knutselen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
laat haar lekker starten met frutseltjes maken voor de poppen en vooral veel buiten spelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Haivon,dat doet ze toch al lekker.daarnaast gewoon naar school,leren, taal enzo,heeft ze straks ook nodig op de mode vakschool ofzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk, maar jouw antwoord kwam een beetje op mij over als: voor naaien is het nog veel te vroeg, ze moet eerst maar eens lekker spelen. En aangezien mijn zoon van 7 al zo nu en dan achter de naaimachine zit, kon ik het niet laten daar even op te reageren ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel leuk,die vroeg erbij zijnde kinderen,vooral laten begaan,vooral laten ontdekken.waar ik voor waarschuw zijn die ouders die hun kinderen al te vroeg een richting in willen duwen omdat ze het zo leuk doen.een kind van 10 hoeft nog geen push om mode ontwerpster te worden.ze mag spelen,met alles,met poppen,met kleedjes.maar als ze morgen ineens iets anders wil,moet dat kunnen,en niet te horen krijgen,je weet ook niet wat je wil.dat weten kinderen van die leeftijd gelukkig nog niet.ze mogen nog alles willen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In dat geval zijn we het gewoon met elkaar eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als ze het leuk vind en haar school er niet onder hoeft te leiden is het toch juist geweldig!

misschien ken je iemand die handig is met patronen en de naaimachine zodat ze een kledingstuk kan maken wat je dochter heeft ontworpen zodat ze het zelf kan dragen.
misschien kan je een modevakschool benaderen of hier een leuke opdracht voor ze inzit zodat je alleen het materiaal hoeft te vergoeden?

er zijn ook cursussen waar ze het zelf kan leren. misschien vind ze dit ook leuk om te doen (als ze er tijd en zin aan heeft, anders krijgen we weer het gezeur van teveel pushen waarschijnlijk)
en als het een bevlieging is kan ze er beter nu achter komen dan later als ze voor deze richting heeft gekozen met een studie :)

succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd de boekjes van topmodel, ik knipte vroeger dan altijd stof uit in het vormpje van bijvoorbeeld mijn getekende jurk, daarna plakte ik die op mijn poppetje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan je zelf naaien? Dan kan je het haar leren, ik heb het bijv. van mijn moeder geleerd.
Naaien is wel moeilijk, er kan veel fout bij gaan. Misschien kan je haar eerst leren breien en borduren (eerst met een stompe naald). Vervolgens leg je haar uit hoe patronen werken. Samen met haar markeer je de stof volgens een patroon (niet zelfgemaakt)
Zo krijgt ze er steeds meer lol in en is het niet snel over omdat het mislukt is.

Toegevoegd na 1 minuut:
En alstjeblieft, let goed op met die naaimachine.
Ik naai nog steeds met de hand omdat dat ding afschuwelijk snel gaat en een ongeluk is zo gebeurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt via het internet je eigen web winkeltje beginnen en dan verkoop je daar de zelf gemaakte patronen van je dochter