Wie kan me advies geven??

Ik zit nu in de 2e en sta 3 onvoldoendes waar er 2 nog wel zijn op te halen maar 1 niet als ik die 2 ophaal ga ik naar havo maar het lijkt me beter als ik blijf zitten want bij havo krijg ik het moeilijk omdat ik dit jaar veel gemist heb!! Wat zal ik doen zitten blijven of naar havo met moeite

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (7)

Het is natuurlijk altijd beter om het uiterste eruit te halen en dat betekend je best doen op de havo. Later kan je hier trots op zijn, maar dit heeft echt te maken met jouw motivatie. Maar is het geen optie om anders naar de 3e van het vmbo te gaan? Je zal toch een keer naar de 3e moeten of het nou de havo is of het vmbo. Deze vraag kunnen wij niet voor jouw beantwoorden, luister naar jezelf en denk aan je toekomst.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beter je best doen op school.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, als je nu geen moeite meer doet, heb je het komende jaar wel heel makkelijk en beheers je de stof goed en kom je waarschijnlijk de rest van je schoolperiode goed door.
als je nu nog net aan het jaar haalt, heb je het de komende jaren alleen maar moeilijker en blijf je alsnog wel een x zitten.
dan kan je denk ik beter nu nog een jaartje overdoen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd beter je best doen. Je zal er later profijt van hebben. Let maar is op :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beter het goed aankunnen en eerst je vmbo afmaken en daarna gemotiveerd naar de havo.
Met drie zwakke vakken aan de start begin je al moeilijk met een leemte in je kennis. En als het niet lukt op havo moet je weer afstromen.

Ga er volgend schooljaar voor en zorg dat je eerst dat VMBO-papiertje haalt. Da's al mooi. En dan verder!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vind ik ook
..het hangt er natuurlijk vanaf hoe je tot die onvoldoendes bent gekomen...niets gedaan? Toetsen gemist? Wat is je niveau? Moet je HAVO op zich aan kunnen en moet je 'gewoon' even doorbijten? Als je het nu nog voor elkaar kan krijgen om over te gaan is dat misschien beter, de derde is zwaarder en mocht dat niet lukken dan kan je altijd nog blijven zitten in de derde.
Weet je wat je wilt worden later? Welke richting? Is Havo noodzakelijk of is route vmbo-t --> mbo ook een optie? Een overstap vmbo-havo is een moeilijke (veel scholen doen moeilijk over de toelating).
Al met al gaat het om je motivatie (ook leeftijd, al op basisschool blijven zitten? Late of vroege leerling? Kan allemaal mee wegen in de keuze... Heb je hard geblokt en onvoldoendes behaald? is Havo niveau een twijfel geval, te hoog gegrepen? kies dan voor vmbo-t. Leerjaar 3 is voor alle niveaus weer een hele stap, combi met leeftijd en de fase waar veel leerlingen inzitten maakt het een pittig jaar... Wat is het advies van de school zelf?
Einde schooljaar is soms tegen je zin in toch nog effies door ploeteren, om dan volop te kunnen genieten van een welverdiende zomervakantie...de bekende laatste loodjes...
maar uit hoe jij je vraag formuleert vermoed ik voorzichtig dat jij het liefst kiest voor een extra jaartje of heb ik het mis? Succes in ieder geval met je keuze!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Halo1, uit je reactie hierbovenbegrijp ik dat je zelf het liefst blijft zitten??? Van wie uit komt de vraag, van je ouders, leerkrachten of van jou? Heb je veel gemist omdat je een feestjaar achter de rug hebt, of zijn er (fysieke/emotionele) andere redenen voor het missen van veel stof?

Wij kunnen je onmogelijk een optimaal advies geven, omdat we niet alle feiten kennen. Ik denk dat je het beste naar je decaan kunt stappen, of anders je klassedocent. Kies diegene uit waar jij je het meest vertrouwd mee voelt. Laat een reële lijst maken met voors en tegens, of nog beter: maak die zelf mee. Jij bent de enige die kan bepalen of het volgend jaar misschien beter zal gaan dan dit jaar, of je gemakkelijk genoeg kunt leren om er toch nog bovenop te komen en of je voldoende motivatie hebt om er hard tegenaan te gaan.
Als je weet wat je na de HAVO/het VMBO wilt gaan doen, zou dat ook een duwtje in de rug kunnen geven.

Trouwens, zelfs als je dit jaar zou blijven zitten: je best doen is altijd beter! Wat je dit jaar al hebt geleerd, hoef je de volgende keer niet in te halen. Succes!