Mag je zomaar bijles geven?

Hey, ik leer Japans en ik wil als ik de taal helemaal beheers graag bijlessen geven, niet op scholen ofzo, gewoon voor een leuk zakcentje. Moet ik me dan ergens inschrijven en heb ik een diploma nodig? Hoe zit dat precies?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6.1K
Erna55
6 jaar geleden
Wanneer je zelf je leerlingen zoekt, heb je geen diploma nodig.
Als je je wilt inschrijven bij een bijlesinstituut zul je diploma's moeten tonen.

Het beste antwoord

Bijles geven wordt vaak door studenten gedaan. Een zakcentje inderdaad, maar afhankelijk van je leerlingen is er een bewijs nodig of je kunt wat je aanbiedt.
Krijgt een leerling bijles van een docent van zijn school, hoeft deze geen bewijzen van kunnen te tonen. Dat is natuurlijk iets anders als een onbekende student dit aanbiedt.
Het is dus afhankelijk van wat je kunt tonen of dat degene , of de ouders van, diegene aannemen of je het inderdaad beheerst.
Via een bijlesinstituut les geven vereist zeker diploma's.
Als je zelf leerlingen vindt via advertenties bv zal het een kleiner probleem vormen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Als voorbeeld: Bijlesdocent en/of huiswerkbegeleider voortgezet onderwijs
(Functie eisen zie bron)
Functieomschrijving
-Student HBO/WO;
-Een 7 of hoger voor het te doceren vak;
-Goede beheersing Nederlandse taal;
-Representatief uiterlijk;
-Affiniteit hebben met het geven van les;
-Pedagogische studie (achtergrond) is een pre;
-Flexibel inzetbaar.
-Netto uurloon
15 euro
https://bijlesgezocht.nl/solliciteren_bijlesdocent/

Toegevoegd na 16 uur:
ANTWOORD
Kennelijk heb ik het verkeerd gelezen deze vraag; ik zag het niet als een juridische vraag die letterlijke beantwoord moest worden, categorie 'carrière/ werk'. Als het daarom gaat, ja dat mag.
Daarna komt mijn antwoord met verschillende vereisten voor de verschillende soorten vraag naar bijles-gevers of docenten. Als privé bijlesgever of docent aan een bijlesintstituut, met voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Dat zijn eisen die werkgevers/bijlesinstituten stellen. Voor zover ik weet is het geven van bijles an sich vrij; iedereen mag dus een bordje op zijn deur plakken dat hij bijles geeft.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat schrijf ik ook daarboven @tinus1969 en daarna:
"Als voorbeeld: Bijlesdocent en/of huiswerkbegeleider voortgezet onderwijs " Waar in mijn antwoord vind jij woorden van het tegendeel? Pas in de toevoeging geef ik dit voorbeeld.
Thecis
6 jaar geleden
Hier geef je dat aan: Krijgt een leerling bijles van een docent van zijn school, hoeft deze geen bewijzen van kunnen te tonen. Dat is natuurlijk iets anders als een onbekende student dit aanbiedt. Je nuanceert het daarna wel een beetje met een conclusie die je eigenlijk niet kan maken (Het is dus afhankelijk van wat je kunt tonen of dat degene , of de ouders van, diegene aannemen of je het inderdaad beheerst). Hoezo dus? Al met al leg je de nadruk op dat je aantoonbaar gekwalificeerd moet zijn. Dit is zeker niet het geval. Bij een bijlesinstituut vragen ze het wel, maar gewoon bijles geven mag iedereen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee, ik leg de nadruk op een ONBEKENDE al dan niet STUDENT die bijles wil geven en dus wel zal moeten aantonen het te beheersen.
Wonderlijk toch dat meerdere mensen dit kennelijk niet oppikken.
Thecis
6 jaar geleden
@Jodokus52
Ik snap je heel goed. En daar zit dus meteen het pijnpunt. Als je een onbekende of een student bent of wat dan ook hoef je helemaal niets aan te tonen. Wonderlijk dat je dit niet oppakt... Mensen die een bijlesleraar in de hand nemen (buiten een bureau om) mogen uiteraard wel naar referenties / diploma's vragen. Dat staat vrij. Maar je bent niet verplicht het te hebben om bijles te geven. Je valt ook snel genoeg door de mand wanneer je niets van het vak afweet, maar er staat nergens dat je geschiktheid aantoonbaar moet zijn. Ook niet voor onbekenden of studenten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Naar mijn mening: "Als je een onbekende of een student bent of wat dan ook hoef je helemaal niets aan te tonen." Wonderlijk dat je dit niet oppakt… Is het juist andersom wat je beweert @Thecic, al dan niet aantoonbaar te vinden/onderbouwen anders dan simpelweg je verstand. Een docent is arrivé, hoeft niet te bewijzen ergo een onbekende student wel aan de onbekende leergierige 'wie-dan-ook' Iemand die zich aanbiedt als student xx en bijles wil geven, zal toch een kleinigheid moeten aantonen. NEE precies, NIET zoals bij het Bijlesinstituut, daarover heb ik toch al gesproken, daar worden specifieke diploma's verwacht en bewijs van niveau van opleiding (voor een docent basisschool gelden andere regels en ook andere vergoeding dan voor hoger onderwijs.)
tinus1969
6 jaar geleden
@Jodokus52, @Thecis, het is inderdaad, dat er geen juridische beperking is aan het geven van bijles; iedereen mag het doen -voor zover ik weet althans.
Dit in tegenstelling tot bepaalde beschermde of vergunningplichtige beroepen etc. Je mag alleen opereren als je arts bent, en voor een café heb je een diploma sociale hygiëne nodig. Wie niet aan dat soort eisen voldoet, krijgt de overheid op zijn dak, die de tent zo nodig sluit
Thecis
6 jaar geleden
@jodokus52
Heel simpel, je geeft aan dat iemand iets moet kunnn aantonen. Een leraar niet (hoe weet je dat diegene leraar is tenzij je al les hebt van diegene?) En nee, iemand MOET niets iets aantonen. Het is weliswaar wenselijk of ouders kunnen er naar vragen, maar het is geen verplichting (alleen loop je het risico dat iemand je dan niet aanneemt). Tinus1969 zegt het heel goed. Er is geen wettelijke verplichting zoals bijvoorbeeld een medisch iemand of een uitbater, etc.
Dat is een groot verschil. De vraag is dan ook, Mag je zomaar bijles geven? En het antwoord daarop is gewoonweg ja. Dat mensen vaak aanvullende dingen vragen is een toevoeging op het antwoord, maar zeker niet het antwoord zelf
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Thecis
In mijn antwoord ging ik uit van de praktijk, Niet juridische regels, zie mijn antwoord/toevoeging. "Heel simpel, je geeft aan...etc." Goed lezen:
'Krijgt een leerling bijles van een docent van zijn school, hoeft deze geen bewijzen van kunnen te tonen. Dat is natuurlijk iets anders als een onbekende student dit aanbiedt.'
-------------------------------------------------- "En nee, iemand MOET niets iets aantonen. Het is weliswaar wenselijk of ouders kunnen er naar vragen, maar het is geen verplichting (alleen loop je het risico dat iemand je dan niet aanneemt)." Nogmaals, goed lezen:
Het is dus afhankelijk van wat je kunt tonen of dat degene , of de ouders van, diegene aannemen of je het inderdaad beheerst. N.B. aantonen / tonen
Wat ik bedoelde is laten zien dat je de stof beheerst, ingeval van een taal spreken: de taal spreken dus. Niet diploma's laten zien.
------------------------------------------------ "Tinus1969 zegt het heel goed. Er is geen wettelijke verplichting zoals bijvoorbeeld een medisch iemand of een uitbater, etc.
Dat is een groot verschil." "De vraag is dan ook, Mag je zomaar bijles geven? En het antwoord daarop is gewoonweg ja. Dat mensen vaak aanvullende dingen vragen is een toevoeging op het antwoord, maar zeker niet het antwoord zelf" Om hier vorenstaande heb ik dus TOEGEVOEGD aan mijn antwoord:

Wederom goed lezen:
ANTWOORD
Kennelijk heb ik het verkeerd gelezen deze vraag; ik zag het niet als een juridische vraag die letterlijke beantwoord moest worden, categorie ‘carrière/ werk’. Als het daarom gaat, ja dat mag.
Daarna komt mijn antwoord met verschillende vereisten voor de verschillende soorten vraag naar bijles-gevers of docenten. Als privé bijlesgever of docent aan een bijlesintstituut, met voorbeeld. Ik hoop @Thecis dat het nu duidelijk is, wat ik bedoel en wat ik om welke reden veranderd/ toegevoegd heb. Bedankt overigens voor je verduidelijkingen en aanvullingen.
Thecis
6 jaar geleden
@Jodokus52
Ik heb goed gelezen en dat ook uitgelegd. Dan kan je wel aangeven dat je het anders bedoelde of dat de intentie anders was, maar door woorden als "dus" "het is anders als" etc, geef je dat aan. Ik lees juist erg goed, daarom heb ik er op gereageerd... Dank voor het aanpassen van het antwoord.