Wat zijn goede vragen om te stellen aan iemand die al zijn hele leven ziek is? (school opdracht voor interview)

Ik moet iemand interviewen die langdurig ziek is, voor het vak godsdienst, wat zijn goede vragen om te stellen?
(hoeven niet perse godsdienstige vragen te zijn)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.6K

Het beste antwoord

Wat ging er door je heen toen je de diagnose hoorde?
Hoe kijk je naar de rest van je leven, wat kan je niet doen vanwege je ziekte en wat wil je wel persé gedaan hebben?
Denk je de hele dag aan het ziekzijn of zijn er weleens momenten dat het niet je aandacht vraagt? Wat zijn dat voor momenten? Ben je dan gelukkiger?
Denk je dat er ooit een medicijn voor je ziekte wordt uitgevonden?
Je hoort vaak dat mensen boos zijn op God vanwege het feit dat ze ziek zijn. Heb jij dat ook?

Oja, en weet je wat het belangrijkste is voor je interview? Dat je echt contact hebt. Daarvan leer je het meest, en degene die je interviewt voelt zich dan prettig! Soms loopt een gesprek helemaal anders dan je had bedacht. Het kan bijvoorbeeld dat de persoon emotioneel wordt of heel veel wil vertellen. Dat is niet erg. Als je natuurlijk wel op een paar vragen goede antwoorden hebt. Om dat goed te regelen zou je de belangrijkste vragen een nummertje kunnen geven (bijv. 1, 2, 3, 4, wil ik persé stellen); en voor de rest zie je dan wel hoe het loopt!
Heel veel plezier joh! Spannend maar ook erg leuk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je hebt geen keuze. Maar hoe heb je dit leren accepteren?

Hoe kijk je terug naar je jeugd?

Als je naar anderen kijkt die wel alles kunnen, denk je dan niet : waarom ik? En wat kun je allemaal (nog) zelfstandig?

Met je beperking: hoe kun je de dagen leuk maken? En nuttig voor jezelf?

Wat zijn dingen die voor jou het leukste zijn? Het moeilijkste zijn?

Hoe kijk jij naar de toekomst? Heb jij nog een droom, een grote wens?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed hoor! +
Hoe ervaar jij/u het leven met deze ziekte?
Vind je het oneerlijk dat juist jij deze ziekte hebt gekregen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer eerst samen op je gemak te komen. Vertel over jezelf, over school, over het interview. Bedank diegene dat hij zij tijd voor je heeft genomen en bereid is om het gesprek met je aan te gaan.

Vragen:
- ontstaan van de ziekte
- acceptatie
- sociale contacten
- hoe belangrijk is voor hem de computer
- wat kan hij of zij nog wel
- wat is de levensinvulling
- vrienden
- uitjes, vakantie
- levensdoel en toekomstverwachting
- eventueel geloofs vraagstukken, ervaringen, troost
- hoe beleefd zo iemand de wereld om hem heen
- wat wil hij de gezonde mens vertellen, boodschap?
- wat zou hij of zij graag anders zien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kijken anderen naar u/uw ziekte? Hoe gaat u hier mee om?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou niet teveel vragen stellen over de ziekte zelf.
Misschien vragen over de familie, zijn algemene kennis van zijn leerstof, hoe hemzelf ertegenover staat het feit dat jij hem vragen stelt.
Wat zijn lievelingseten is, of drankje.
Wat zijn droom altijd is geweest, of het mogelijk is om hem waar te maken?
Dat hem van de natuur houd, welk zijn lievelingsfilm is, of muziek....en vraag misschien ook hoe hij zich voelt of wat zijn interesses zijn....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat betekent deze ziekte voor u?
12 jaar geleden
Of hij of zij ondanks dat ie ziek is toch gewoon naar de supermarkt gaat of naar de kapper. Of ie zich wel eens af vraagt wat een ander denkt over hem/haar.
Of hij of zij ondanks de ziekte ook wel eens gewoon bezig is met alledaagse dingen zoals een deo kopen of het veranderen van accessoires op een vensterbank. Dat soort dingen . Gewoon originele vragen waar een ander totaal niet over na denkt om dat te vragen.