Hoeveel aangenomen studenten van een numerus fixus (loot) studie vallen er toch af?

Ik heb mijzelf opgegeven voor de opleiding toegepaste psychologie op de HvA. Dit is een numerus fixus opleiding (je moet ingeloot worden). Er zijn 350 beschikbare plaatsen, mijn persoonlijke rangnummer is alleen 372.
Heeft er iemand een idee of de kans dat er van de geselecteerde 350 minimaal 22 zich alsnog terugtrekken aanwezig is? En zo ja hoe groot is die kans dan, anders moet ik namelijk voor een nieuwe opleiding gaan kijkrn.

Dus: 372 van de 350, hoe groot is de kans dat er nog 22 stoppen (HBO).

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (1)

Toegepaste Psychologie heeft een beperkt aantal opleidingsplaatsen, omdat er meer aankomende studenten zijn dan plaatsen. De opleiding schat op basis van eerdere ervaring in dat alle studenten met een rangnummer tussen 1 en 340 een zeer grote (zo niet 100%) kans hebben om rechtstreeks geplaatst te worden. De rangnummers hoger dan 340 maken ook een kans, maar hoe groot deze is, hangt o.a. af van het aantal studenten dat zich eventueel weer terugtrekt, bijvoorbeeld omdat zij gezakt zijn voor hun eindexamen of omdat zij toch een andere studiekeuze maken.

Het is sowieso verstandig om je ook op een andere opleiding te orienten en je daar voorlopig aan te melden. Omdat er ook andere studenten zijn die dat doen, is er een gerede kans dat er van de 371 studenten voor je nog 22 studenten een andere keuze maken en uiteindelijk geen gebruik maken van in hun inloting voor Toegepaste Psychologie. Hoe groot deze kans is, is niet precies te berekenen. Het is daarom sowieso verstandig om een alternatieve studiekeuze achter de hand te hebben.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+
Inderdaad, inschrijven voor een tweede opleiding is een goede optie. Zie ook of de mogelijkheid er is om je voor deze studie in te schrijven op een andere locatie. In dat geval zou je dat ook kunnen overwegen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/hoger-onderwijs/vraag-en-antwoord/hoe-werkt-de-toelating-bij-een-opleiding-met-een-numerus-fixus
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je reactie en ik snap dat het verstandig is om op zoek te gaan naar een optie 2. Maar wat ik mij gewoon afvraag is of de kans aanwezig is, of is 22 echt te veel. Ik snap dat je niet uit kan gaan van "de kans bestaat dat" maar ik ben toch benieuwd. Dus is de kans aanwezig of echt niet?