Waarom heet een deel van een studie Bachelor?Waar komt dit vandaan?

Bachelor, betekend vrijgezel, wat heeft dat met een studie te maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Bachelor is een term die oorspronkelijk afstamt van het Latijnse woord baccalarius (9e eeuw). De betekenis hiervan was destijds "iemand van nobele of gegoede afkomst met een sociale of maatschappelijke status die niet al te hoog is maar ook niet de allerlaagste". Aangezien dit vaak jonge mensen betrof verbreidde de betekenis van het woord zich ook uit naar een "ongetrouwde man" of "vrouw". De universiteiten gaven het Latijnse woord een eigen betekenis. Zo werd in de 13e eeuw voor het eerst de laagste universitaire graad aangeduid met de term baccalaureatus. Waarschijnlijk is deze term een samenvoeging van de Latijnse termen 'baccalarius' en 'laureatus' (wat gelauwerde betekent). In het Engels maakte men hier weer bachelor van. In tegenstelling tot de Angelsaksische landen was de graad in Nederland (en Vlaanderen) geheel in onbruik geraakt. In Nederland bestond er een gelijkwaardige titel Kandidaats voor de eerste graad aan de universiteit (2 of 3 jaar studie). Na 1980 werd deze in Nederland vervangen in propedeuse (1e jaar), terwijl in Vlaanderen de naam "kandidaturen" (2 of 3 jaar) bleef bestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volledig antwoord.

Andere antwoorden (1)

Als je veel studeert heb je weinig tijd voor relaties