Civiel effect behalen moeilijk?

Ik zit nu in het eerste jaar van het HBO-Rechten.
Het liefst wil ik deze 4 jaren afmaken en daarna een schakkelprogramma doen en de Master erachteraan.
Echter wil ik advocaat worden en is daarvoor een civiel effect nodig.
Nu hoorde ik van een vriendin dat het civiel effect heel moeilijk te behalen is. Dit kan wel als je de bachelor en master op de universiteit doet (oftewel: met je propedeuse in het 1e jaar van de uni instromen).
Maar is dat civiel effect nou echt zo moeilijk te behalen?
En klopt het dat je een civiel effect krijgt als je een aantal extra vakken volgt en deze ook behaald?

Alvast bedankt voor het antwoorden!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Civiel Effect

Om toegang te verkrijgen tot de zogeheten juridische Toga beroepen (toegang tot de opleidingen van de NOvA of de RAIO) dien je aan een aantal voorwaarden te voldoen.
Rechtsgeleerdheid
Combinatiestudies Bedrijfswetenschappen of Economie
Fiscaal recht / Notarieel Recht
Oude stijl

Om toegang te verkrijgen tot de zogeheten juridische Toga beroepen (toegang tot de opleidingen van de NOvA of de RAIO) zijn een aantal voorwaarden verbonden binnen de rechtenopleiding. Wanneer deze voorwaarden is voldaan komt de 'aantekening Civiel Effect' op het masterdiploma te staan. De opleidingsorganisaties van de vervolgopleiding kunnen dan zien dat aan de eisen is voldaan.

Rechtsgeleerdheid

Binnen de Bacheloropleiding Rechtsgeleerdheid in combinatie met een Master Rechtsgeleerdheid moeten de volgende vakken zijn behaald:

•Verbintenissenrecht (BA II, 10 ects)
•Goederenrecht (BA III, 5 ects)
•Burgerlijk procesrecht (BA III, 5 ects)
•Staats- en bestuursrecht (BA II, 10 ects)
•Straf- en strafprocesrecht (BA III, 10 ects)