Wat gebeurt er als de organisatie waarvoor je werkt je vrijwilligersvergoeding met terugwerkende kracht uitbetaalt?

Het is dan méér dan 150,-, omdat de stichting het telkens niet voor elkaar kreeg dit op tijd uit te betalen.
Ik weet dus al dat het niet mag, maar wat is het gevolg? Moet je het zelf opgeven aan de belasting?
Het geld wordt teruggestort, dus het is feitelijk geen probleem, maar ik vroeg me af wat officieel de gevolgen zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Van de site van de Belastingdienst:

"Van een vrijwilligersvergoeding is sprake als iemand vergoedingen of verstrekkingen krijgt met een gezamenlijke waarde van maximaal € 150 per maand en maximaal € 1.500 per kalenderjaar."

Mijn conclusie: het gaat om het jaar waarin het bedrag wordt ontvangen, in dat jaar telt het mee. Vergelijk het met het vakantiegeld van iemand die in loondienst is: stel je komt in juni bij een bedrijf in dienst. In mei van het daaropvolgende jaar krijg je vakantiegeld. Dan telt het in dát jaar mee als loon, ook al had het voor 7 maanden betrekking op het voorafgaande jaar, maar toen had je het nog niet ontvangen.

Verder van de site van de Belastingdienst
"Maar betaalt u iemand meer dan € 4,50 of € 2,50 per uur en vindt u dat deze persoon als vrijwilliger is aan te merken, dan moet u aannemelijk maken dat deze hogere vergoeding geen marktconforme beloning is. U kunt uw situatie aan ons voorleggen."

Het lijkt me in deze situatie van groot belang dat de organisatie de ontstane situatie voorlegt aan de Belastingdienst en jullie informeert wat te doen. Want strikt genomen, moet je nu het volledige bedrag dat je dit jaar hebt uitbetaald gekregen (vergoeding 2012 en 'inhaaluitbetaling' voorgaand(e) ja(a)r(en) opgeven als 'andere inkomsten uit arbeid' omdat het (door de gegeven omstandigheden) niet meer aan de criteria voor de vrijwilligersvergoeding voldoet.

De organisatie had er m.i. verstandiger aan gedaan om het bedrag niet met terugwerkende kracht uit te betalen.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Het voldoet alléén niet aan het criterium van 150,- per maand. Het komt niet over de 1500,- heen en er is ook geen sprake van een voorgaand jaar.
Computoon
11 jaar geleden
De conclusie 'vorig jaar' had ik ten onrechte getrokken uit het 'met terugwerkende kracht'. Maar mijn feitelijke antwoord blijft in stand, zie het onderstaande voorbeeld van de site van de Belastingdienst waarin sprake is van overschrijding van het maandbedrag terwijl men onder het jaarbedrag blijft ('mag niet'): "Een vrijwilliger werkt 2 maanden 100 uur per maand en 3 maanden 50 uur per maand voor een voetbalvereniging. In totaal werkt de vrijwilliger dus 350 uur in 5 maanden. Hij krijgt een vergoeding van € 2 per uur, in totaal € 700. Dit is geen marktconforme beloning (€ 2 per uur) en komt niet boven het jaarmaximum van € 1.500. Toch is de vrijwilligersregeling niet van toepassing, omdat de beloning boven het maandmaximum van € 150 komt. De vergoeding in de 2 maanden waarin de vrijwilliger 100 uur werkt, is namelijk € 200. De vereniging moet vaststellen of er sprake is van een werknemer. Zo ja, dan moet de vereniging over de totale vergoeding loonheffingen inhouden en betalen. Ook moet de vereniging dan een urenadministratie bijhouden." Het verschil met jouw situatie is uiteraard dat een deel van de uren waarover de vergoeding is uitgekeerd niet gewerkt is in de desbetreffende maand maar 'vroeger'. Het resultaat (hoger maandbedrag maar minder dan jaarmaximum) is echter gelijk. De organisatie doet er verstandig aan navraag te doen bij de belastingdienst wat voor haar en haar vrijwilligers de juiste wijze van handelen is. Als het een incident is, denk ik dat het zonder verdere gevolgen blijft voor de organisatie en haar vrijwilligers.

Andere antwoorden (1)

Als ze bij de betaling netjes aangeven voor welke maand de betaling is en dat klopt ook met de vrijwilligersovereenkomst dan is er niets aan de hand.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb je hier een bron bij? Ik weet nl niet beter dan dat het onder geen beding in een maand hoger dan 150,- mag zijn. Bij de uitbetaling staat wel dat het voor meerdere maanden is, en in de overeenkomst staat ook een bedrag per maand.
ronron1212
11 jaar geleden
Zolang het hard op papier staat is er niets aan de hand je hebt toch nog niets betaald gehad. Dus het is een verschuldigde betaling van vrijwilligersvergoeding.