Als een leraar zelf autistisch is, herkent hij/zij het gedrag van zijn of haar autistische leerlingen eerder of beter?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik ben zelf leraar aardrijkskunde (zaakvak!) op een havo/vwo-school en heb een zoontje (5 jaar) met een autistische stoornis. Ik ben zelf (nog) niet getest, maar de signalen wijzen duidelijk op een aantal autistische trekken. Als docent ben ik erg op begeleiding gericht, maar niet uit een soort empathisch gevoel (hoe werkt dat?) maar uit een soort analytische interesse. Dit is iets dat ik vooral in mijn professionele leven ontwikkeld heb. Leerlingen met autisme herken ik gemiddeld sneller dan mijn collega's (als er nog geen diagnose is). Ik denk dat ik ook autistische leerlingen goed kan begeleiden. Onze pdd-nos'ers en aspergers zie ik vaak verzuipen in de organisatorische dingen (agenda, boeken etc), waardoor het leren dus ook moeilijk wordt.

Nee. Autisten zijn per definitie slechter in het herkennen van emoties bij andere mensen. Een autistische leraar zal het bijzondere gedrag van het de leerling dus juist minder snel oppakken.

Hij zal het eerder herkennen maar wat nog belangrijker is, hij zal het beter begrijpen.

Zelfs een autistische vader van een autist zal het in zijn kind niet gauw herkennen. Mijn dochter en haar vader zijn daar het levende voorbeeld van. Omdat zij emoties niet herkennen, echter wel supergevoelig zijn, maar het anders ervaren.