Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als een leraar zelf autistisch is, herkent hij/zij het gedrag van zijn of haar autistische leerlingen eerder of beter?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik ben zelf leraar aardrijkskunde (zaakvak!) op een havo/vwo-school en heb een zoontje (5 jaar) met een autistische stoornis. Ik ben zelf (nog) niet getest, maar de signalen wijzen duidelijk op een aantal autistische trekken.
Als docent ben ik erg op begeleiding gericht, maar niet uit een soort empathisch gevoel (hoe werkt dat?) maar uit een soort analytische interesse. Dit is iets dat ik vooral in mijn professionele leven ontwikkeld heb.

Leerlingen met autisme herken ik gemiddeld sneller dan mijn collega's (als er nog geen diagnose is). Ik denk dat ik ook autistische leerlingen goed kan begeleiden. Onze pdd-nos'ers en aspergers zie ik vaak verzuipen in de organisatorische dingen (agenda, boeken etc), waardoor het leren dus ook moeilijk wordt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Nee. Autisten zijn per definitie slechter in het herkennen van emoties bij andere mensen. Een autistische leraar zal het bijzondere gedrag van het de leerling dus juist minder snel oppakken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dit een erg vlak antwo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dit een erg vlak antwoord. Ik heb zelf autisme en ben aankomend leraar. Ik begrijp en herken erg goed hoe mensen zich voelen. En ik denk ook dat mensen met autisme zich beter in anderen kunnen inleven omdat ze zelf ook meer hebben meegemaakt. De jeugd van een autist is meestal iets ruwer dan die van een "normaal" kind
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd. Volgens wikipedia: