Leer je van een engels luisterboek goed engels?

Hallo.
Ik zit in 4 VWO. Op school ben ik redelijk goed in het leren van woordjes maar voor luister en leestoetsen haal ik vaak slechte cijfers. Nu is mijn vraag als ik engelse luisterboeken luister, zullen die lees en luistertoetsen dan beter gaan? Het examen bestaat namelijk alleen maar uit lees en luistertoetsen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Absoluut! Toen ik op school zat, had ik geen toegang tot luisterboeken, maar ik deed wel iets vergelijkbaars: heel veel naar de BBC kijken. Vooral in het begin met de Engelse ondertiteling voor slechthorenden eronder, dan kon ik het wat beter volgen. Wat ik ook deed, en wat erg aan te raden is: Engelse boeken lezen. Begin bijvoorbeeld gewoon eens aan de Harry Potterserie in het Engels, dan heb je niet al te ingewikkeld en toch niet kinderachtig taalgebruik. In het begin gaat dat langzaam en zul je er misschien een woordenboek bij moeten houden. Tegen de tijd dat je aan The Deathly Hallows begint, lees je bijna net zo vlot als Nederlands. Dat is heel waardevol als je later gaat studeren en allerlei wetenschappelijke artikelen in het Engels voor je neus krijgt. De allerbeste manier om een taal snel te leren beheersen is onderdompeling. Daarmee wordt bedoeld dat je gaat leven in een omgeving waarin alleen die taal gebruikt wordt. Omdat je nou eenmaal niet halverwege je schooltijd een tijdje naar het Verenigd Koninkrijk kunt emigreren, is het beste alternatief om gewoon zo veel mogelijk Engels te horen en te lezen. Dus luisterboeken, BBC en lezen. Bij mij heeft het in ieder geval perfect gewerkt. Ik kan inmiddels 'near native' bij Engels zetten op mijn CV.

Zal zeker helpen als je meeleest. Ook wel alleen luisteren maar daar schiet je niets mee op omdat je niet leert om er vragen over te maken

De taal bestaat niet uit losse woordje maar aan woorden in zinsverband. Met een luisterboek begrijp je waarschijnlijk beter Engels,maar er moet ook iemand zijn die jou daarbij vragen kan stellen waardoor je moet nadenken over wat je hebt gehoord.

Vakdidaktisch gezien is dit een goede manier om je luistervaardigheid te oefenen. Het is aanvankelijk niet noodzakelijk om er ook opdrachten bij te maken. Het zal je helpen om de taal beter te verstaan. Daarna is het echter verstandig om te oefenen met luisteropdrachten. Hiervoor zou je je leraar/lerares kunnen vragen. En trouwens. Oefenexamens staan gewoon op internet. Zie link

Bronnen:
www.examenblad.nl

Dat zal zeker helpen! Als je ook plezier hebt in de boeken die je luistert, zal het nog sneller gaan. En zoek af en toe een woordje op dat je niet kent, al moet je daar ook niet te fanatiek in zin want dan lever je weer in op het plezier van het luisteren.

Natuurlijk helpt dat. Je oefent je fluency in het opnemen van informatie in die andere taal. In je moedertaal doet een kind dat vanaf het eerste moment. Met een 'vreemde' taal kan je dat niet genoeg doen. Het leren van taal gaat om het kunnen overdragen en begrijpen van beelden, informatie en redeneringen. In de taallessen wordt dat nog wel eens over het hoofd gezien en lijkt het meer te gaan om het interpreteren en verklaren. Terwijl je ondertussen woorden, uitdrukkingen en de structuur van de taal moet leren. Dat maakt het enorm complex (en vermoeiend) omdat je dan veel dingen tegelijk moet doen, wat je in je eigen taal eigenlijk nooit doet - ja voor school! Met een luisterboek concentreer je je op de inhoud en pik je onbewust alle aspecten van die taal op. Het komt natuurlijk niet in de plaats van de gewone taallessen. Je zult merken dat je naderhand veel meer taalexpressie herkent en ineens zinsneden uit die teksten blijkt over te nemen. Ik heb enorm veel plezier gehad aan het luisterboek van Bill Clinton 'My life'. Leerde ik gelijk wat over de Amerikaanse geschiedenis en de kwaliteiten van een president.

Ik denk wel dat het goed is voor je uitspraak van het Engels omdat degenen die dit voorlezen aan diverse criteria moeten voldoen en door goed te luisteren leer je ook heel veel over zinsopbouw, betekenis enz.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100