Absoluut!
Toen ik op school zat, had ik geen toegang tot luisterboeken, maar ik deed wel iets vergelijkbaars: heel veel naar de BBC kijken. Vooral in het begin met de Engelse ondertiteling voor slechthorenden eronder, dan kon ik het wat beter volgen.
Wat ik ook deed, en wat erg aan te raden is: Engelse boeken lezen. Begin bijvoorbeeld gewoon eens aan de Harry Potterserie in het Engels, dan heb je niet al te ingewikkeld en toch niet kinderachtig taalgebruik. In het begin gaat dat langzaam en zul je er misschien een woordenboek bij moeten houden. Tegen de tijd dat je aan The Deathly Hallows begint, lees je bijna net zo vlot als Nederlands. Dat is heel waardevol als je later gaat studeren en allerlei wetenschappelijke artikelen in het Engels voor je neus krijgt.
De allerbeste manier om een taal snel te leren beheersen is onderdompeling. Daarmee wordt bedoeld dat je gaat leven in een omgeving waarin alleen die taal gebruikt wordt. Omdat je nou eenmaal niet halverwege je schooltijd een tijdje naar het Verenigd Koninkrijk kunt emigreren, is het beste alternatief om gewoon zo veel mogelijk Engels te horen en te lezen. Dus luisterboeken, BBC en lezen.
Bij mij heeft het in ieder geval perfect gewerkt. Ik kan inmiddels 'near native' bij Engels zetten op mijn CV.