De bijzondere publiekrechtelijke zorgplicht van banken voor passend advies vloeit voort uit de WFT (art 4.23). Alle bedrijven die qua activiteiten vallen onder de WFT hebben dezelfde zorgplicht. Dit betreft dan o.a. beleggingsinstellingen, hypotheekadviseurs, financieel planners en verzekeringsadviseurs

Voor bedrijven die niet WFT plichtig zijn geldt deze publiekrechtelijke zorgplicht niet, maar daarvoor geldt wel de privaatrechtelijke zorgplicht. Deze kan op grond van jurisprudentie verstrekkender zijn dan de publiekrechtelijke zorgplicht voor passend advies.

Conclusie: formeel alleen voor WFT plichtige bedrijven, maar ook overige bedrijven doen er uiteraard verstandig aan om op basis van volledige informatie een integer, passend en reproduceerbaar advies te geven en dit goed vast te leggen.

Toegevoegd na 1 uur:
Edit: WFT= Wet op het Financieel Toezicht