Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe verwerk ik boekhoudkundig consumptiemunten?

Ik kan wel aantal verkocht en aantal terug bijhouden, maar moet ik dat boeken op bar btw laag of hoog? Of op nog n andere post?

Toegevoegd na 6 dagen:
Moet ik ook het aantal verkochte consumpties tellen? Of lege flessen? Of is er een standaard verdeelsleutel voor zoiets.
Bij een groot feest is turven niet echt handig.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Als ik je goed begrijp verkoop je dus munten. De munten hebben een waarde en daarover wordt btw geheven. Dus bij verkoop aan verkochte munten aan te betalen btw bank/kas. Bij het ontvangen van de munten verkochte munten aan omzet
(Lees meer...)
ronron1212
12 jaar geleden
Ik zou het als volgt doen. Je maakt een balanspost 'Uitgegeven consumptiemunten' aan (dit is kort vreemd vermogen, dus op de passiva zijde, vergelijkbaar met crediteuren). Dus als je er 200 a € 2,00 uitgegeven hebt, dan is de waarde 400 credit. Aan het einde van de dag zijn er 180 binnengekomen. Je hebt bijgehouden dat er 100 aan bier uitgegeven is, en 80 aan water. Je omzet excl. BTW aan bier is €162. Er is €38 aan de post 19% BTW. Van water is er 150,40 aan omzet, er is 9,60 aan de post 6% BTW.

Als je munten ongeldig worden aan het eind van de dag, dan houd je dus nog 40 euro over die je als omzet registreert. Dit soort omzet is vrijgesteld van BTW. Er geldt namelijk dat je alleen BTW moet berekenen als je een tegenprestatie levert.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Precies. Over de munten die niet worden ingeruild voor consumpties hoef je geen BTW af te dragen aan de belastingdienst. Zie ook http://www.euro-events.nl/faqs/4/veel-gestelde-vragen-consumptiemunten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je werkt dus met tussenrekeningen. Is meervoudig boekhouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan ook eenvoudiger. Als het evenement kort duurt en aan het eind zijn de munten ongeldig dan heb je de tussenrekening (eigenlijk) niet nodig. Dan boek je gelijk de verschillende omzetten en BTW reserveringen op de juiste rekening. (Het is in je boekhouding dan net alsof er geen munten uitgegeven zijn) Als de munten daarentegen langer geldig zijn, dan gebruik je de tussenrekening wel om te verantwoorden hoe je kasstromen lopen. Ik kan me goed voorstellen dat je dit doet om voor de belastingaangifte je balans op 31-12 te laten aansluiten bij de werkelijkheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank jullie voor deze antwoorden. Maar dan wordt er wel vanuit gegaan dat alle consumpties geteld worden. Bij een groot feest/disco is dat toch wat lastig. Bestaat er ook een soort verdeelsleutel?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding