Studeren in België - moet je persé een VWO diploma hebben?

Ik wil heel graag na mijn eindexamens in België gaan studeren. Ik doe momenteel HAVO. Na wat onderzoek op internet zie ik dat je pas kan studeren als je je VWO diploma hebt. Maar dat VWO diploma gaat bij mij niet lukken, want je bent verplicht wiskunde te hebben op het VWO. Iemand op internet zei iets over een propedeuse.
Wat is dat?

Daarnaast snap ik niet helemaal hoe het onderwijssysteem daar inzit. Als je daar een VWO diploma moét hebben om te studeren, waar gaan alle 'vmbo/havo'-niveaus dan heen? Worden zij dan putjesscheppers?

Ik wil trouwens graag een jaartje geschiedenis of iets met kunst gaan studeren.

Graag advies en antwoorden op de vragen wat en hoe je een propedeuse kan halen, en hoe het onderwijssysteem van België in elkaar zit!

Dank.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

In belgie is het ongeveer zo:

6-12 jaar = basis onderwijs
12-18 = secundair onderwijs
In het secundair onderwijs kan je dan:
ASO = Is de bedoeling dat je na het secundair voort studeert.(universiteit of hoge school).
KSO = Zelfde als ASO maar dan voornamelijk kunst gericht denk ik.
TSO = Voornamelijk technische vakken en beetje praktijk.
BSO = Voornamelijk praktische vakken, zodat je op je 18 kan gaan werken.

Om aan een universiteit of hogeschool te studeren heb je normaal een diploma secundair nodig en liefst ASO,KSO.

Hopelijk kan je hieruit meer informatie halen? Anders vraag je het maar.