Wijziging vast contract. Mag dit?

Ik heb al enige tijd een vast contract. Na het behalen van een nieuw diploma krijg ik een nieuw vast contract waarin het een en ander word aangepast wat we samen overeen zijn gekomen.
Ik kwam er ook achter dat de schaal van "niet mogen werken" van 5 naar 10 km is veranderd. Dit zijn we niet overeengekomen. Mag dit veranderd worden als in een vorige vast contract 5 km stond?

Toegevoegd na 35 minuten:
schaal moet zijn straal

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Ja dat kan. Jullie zijn toch met een NIEUW contract om de tafel gaan zitten. Je moet dus dat nieuwe contract niet ondertekenen voordat de km-bepaling is veranderd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een contractovereenkomst mag niet eenzijdig worden veranderd dus wel als beide partijen het overeenkomen, punt voor punt. Een wijziging in het contract mag wel gedaan eenzijdig gedaan worden als het een verbetering is maar dan moet het nog wel door beide partijen ondertekend worden (dus weer door beide partijen overeengekomen). Als er geen clausules zijn ingebouwd bij jouw huidige (of vorige) contract kan er niet zomaar iets veranderd worden omdat jij een diploma haalt. Een veranderd contract, als voorstel, mag je meenemen en thuis eerst lekker doorlezen voordat je tekent als je het zou tekenen.
Een bedrijf kan geen zaken afdwingen boven de wet of de CAO. Minder of slechter mag niet juridisch gezien.
Ik ken/snap de context niet helemaal van die 5km schaal niet mogen werken dus daar kan ik geen antwoord op geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Met moest niet zijn schaal maar straal...
Met de ... km straal wordt dus de radius aangegeven waarbinnen je niet in het zelfde type bedrijf mag werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een concurrentiebeding begrijp ik hieruit.
Kijk in je cao of dit is toegestaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vraag mij af of dit uberhaupt mag. Je doet ervaring op in een bepaalde branche en dan zou je niet in de omgeving weer dat werk mogen doen. Het meenemen van vertrouwelijke info is duidelijk maar de werkervaring is jou eigen, lijkt mij, denk ik. Soms staan er zaken in contracten die NIET juist zijn en niet overeengekomen mogen worden, dus tegen de wet in.
Lees het volgende maar eens: http://www.werkinfo.nl/hr/2004/02/03/concurrentiebeding Staan tips bij voor jou en werkgever dus eigenlijk ook weer voor jou.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het mag wel,het ligt aan de betreffende cao en in welke branche. Zo weet ik dat het bijvoorbeeld in de beveiliging niet is toegestaan volgens de cao.