welke opleiding moet je doen als je roosters voor personeel wilt maken?

Liefst eeen mbo opleiding, maar hbo kan ook.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K
Amadea
6 jaar geleden
Een uitgebreide cursus Excel zou wel eens slim kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Amadea, aan excel heb je niet zoveel bij roosters maken, excel is vooral bedoeld voor rekentaken. Over het algemene worden voor complexe roostertaken (denk aan scholen, openbaar vervoer en dergelijke) speciaal ontwikkelde roosterprogramma's gebruikt; die hebben meer weg van databases dan van rekenprogramma's.
Amadea
6 jaar geleden
Dat is onjuist. Excel is een uitstekend programma om gegevens mee te verwerken, waaronder inroostering. Als je met Excel overweg kunt heb je geen enkel probleem om met andere roosterprogramma's te leren omgaan.

Antwoorden (1)

Daar is geen beroepsopleiding voor, dat leer je in de praktijk.
Het is meestal ook geen geen beroep, maar een taak die bij de leidinggevende van het betreffende bedrijf ligt. Alleen in heel grote organisaties waarpersoneel op verschillende plekken ingezet wordt (denk aan de NS, dat soort bedrijven) is iemand daar fulltime mee bezig.
Toegevoegd op 16 april 2018 08:17: tekst
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Antoni
6 jaar geleden
Misschien is een opleiding Logistiek dan aan te raden?
tinus1969
6 jaar geleden
Ik vermoed dat dit voor zeer grote bedrijven/instellingen toch wel een aparte afdeling met deskundigen is. het zou me niets verbazen als je bv hier meer leert over optimaa roosteren (het is immers een wiskundig probleem; wellicht vergelijkbaar met het handelsreizigersprobleem?) https://fontys.nl/Studeren/Opleidingen/Toegepaste-Wiskunde-voltijd.htm )
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
tinus1969, in heel grote bedrijven kan dat inderdaad een aparte afdeling zijn. Maar dan nog bestaat er geen beroepsopleiding (dat was nl. de vraag) die specifiek gericht is op het maken van roosters voor personeel. Het komt in sommige opleidingen wel aan de orde als onderdeeltje van de opleiding, maar niet in de mate waarin dat in heel grote bedrijven gebeurt; dat leer je echt in de praktijk.