hoe kun je dingen beter onthouden

Ik heb overmorgen een proefwerk aardrijkskunde. Hoe kan ik dingen beter onthouden? Als ik het vaak opzeg vergeet ik het toch weer.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je nu nog moet beginnen met leren: ezelsbruggetjes verzinnen. Alles een keer doorlezen, de belangrijke dingen opschrijven en deze vantevoren nog snel doorlezen.

Anders: elke dag/om de dag de stof herhalen. Dan onthou je het ook op de lange termijn, en niet alleen eventjes voor het proefwerk!

Is het topografie? Of echt aardrijkskunde theorie?
Voor topografie maakte ik zelf altijd zinnetjes met de 1e letter van alle landen.
Bijvoorbeeld Noorwegen-Zweden-Finland-Denemarken: Nooit Zal Floortje Dansen.
snappie ;)

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Een samenvatting maken, dat werkt echt.

Wanneer je iets opschrijft, leer je het automatisch. Dat werkt ook zo als je een spiekbriefje maakt. Je hebt hem meestal niet eens nodig ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad opschrijven, al is dat soms wel veel werk.
Voor mij werkt het altijd goed om te herhalen, bijvoorbeeld drie dagen van tevoren even doorlezen, twee dagen van tevoren echt goed stampen, de dag ervoor herhalen en dan misschien nog op de dag zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik onthoudt dingen beter door ze te koppelen met beelden. Van elk woord kan je wel een beeld maken. Zo ook van combinaties van woorden. Landen hebben ook wel een vorm en dat is dan weer een beeld. Of een product. Zoals NL tulpen heeft.
Als je iets wilt terughalen uit je geheugen, dan hoef je alleen maar een beeld te krijgen en daarin zit dan het antwoord in verwerkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Typ een samenvatting op word. Bij mij werkt het heel goed. Ben ook wat creatief door een plaatjes bij te doen (Dat maakt het ook leuker om te leren). Als je niet heel handig bent met computers kun je het ook schrijven, ook al duurt dat wat langer. Ik heb ooit ook een keer gehoord dat leren (Gewoon lezend leren) met klassieke muziek, bv van beethoven.. Dat je dan alles beter kan onthouden, bij sommige mensen werkt het.. En mocht je erg bijgelovig zijn kun je altijd nog je boeken onder je kussen leggen tijdens het slapen. Je kan het altijd proberen. Haha.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat bij mij heel goed werkt - is de leraar uithangen.
Speel voor leraar! Neem de stof eerst goed door, en probeer het aan je zelf uit te leggen. Of aan je ouders. Of aan je aardrijkskunde boek, wel dicht graag ;)

Als je merkt dat je iets niet zo goed kan uitleggen, is dat het teken dat je het niet snapt of niet zo goed kent. Dan lees je de stof nog eens heel goed door, en probeert het weer. Net zolang tot dat je alles kan uitleggen aan een leek die het vervolgens helemaal snapt!

Werkt trouwens ook heel goed bij vakken als geschiedenis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je iets een paar keer opschrijft, blijft het meer 'plakken' in je geheugen. Als er iets in je leven gebeurt hangt het van de emotionele lading af hoe goed je het onthoudt.
Je woordjes Engels houd je dus minder goed in je hoofd dan dat je oma overlijdt.
Maar ik maak kaartjes met de ene kant Nederlands en de andere kant de andere taal. En dan doe je de kaartjes die je weet van 2 kanten in een doos , en de rest bewaar je.
Dit kan natuurlijk ook met begrippen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij helpt het heel goed on van alles een tekening te maken (hoeft niet mooi). En dan leg ik tussen al die tekeningen weer verbanden. Ik hoop dat het ook werkt voor you.
Succes met je proefwerk ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voldoende nachtrust! ik zou eerst alles goed van buiten leren en op tijd gaan slapen door genoeg te slapen onthouden mensen meer!!