Wat is het ideaal aantal FTE voor een VO docent?

Ik lees op veel websites dat docenten kampen met een hoge werkdruk. Aangezien ik volgend jaar van plan ben om mijn eerstegraads lesbevoegdheid te halen (Frans), ben ik nieuwsgierig naar verhalen van docenten die geen zware werkdruk ervaren in het VO. Met hoeveel FTE ervaar je geen zware / een draaglijke / normale werkdruk in het voortgezet onderwijs?

Ook vroeg ik me af of jullie denken dat het realistisch is dat ik me af laat schrikken door wat ik lees over die hoge werkdruk. Dat is eigenlijk het enige wat me doet twijfelen over mijn keuze om het onderwijs in te gaan (heb daarnaast namelijk ook andere opties). Ik denk dat het beroep goed bij me zou passen, ik ben namelijk dol op jongeren / kinderen, het Frans is mijn moedertaal en ik beleef veel plezier aan het 'simpel maken' van complexe informatie.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Antwoorden (1)

Wat ideaal is, is persoonsgebonden. Het ligt er aan hoe sterk je bent, hoe de leerlingen tegenover jou staan, hoe jouw collega's met jou omgaan enz. enz.
Wat betreft de werkdruk, die denk ik, dat in het basisonderwijs hoger dan in het V.O., omdat in het basisonderwijs veel meer geobserveerd en geregistreerd moet worden, en omdat je daar ook veel meer te maken hebt kinderen die eigenlijk beter in een klas voor speciaal onderwijs op hun plek zouden zitten.