Moet ik verplicht een vrije dag opnemen ?

Ik werk samen met mijn maatje op 1 werkbus voor een glasvezelbedrijf. Nu heeft mijn maatje zich afgelopen vrijdag ziek gemeld en omdat ik baas niks kon regelen moet ik nu een verlofdag opnemen.

Wij zitten samen op 1 bus alleen hij heeft een rijbewijs en ik niet, nu hebben ze ons zo wel aangenomen. Nu kan ik toch eisen dat ik gewoon 8 uur weg mag schrijven ?

Groetjes

Weet jij het antwoord?

/2500

In deze situatie moet jouw werkgever zorgen voor vervangende werkzaamheden. Jouw werkgever kan jou niet verplichten een verlofdag op te nemen.

Dat is in het algemeen niet te zeggen. Ervoor zorgen dat je op de 'werkplaats' komt, is normaal gesproken een zaak voor de werknemer. Of de werknemer dit nu voor elkaar krijgt met eigen vervoer of openbaar vervoer. Met openbaar vervoer is het natuurlijk onmogelijk om de materialen en de gereedschappen ook op die werkplaats te krijgen. De werkgever heeft ervoor gekozen om jou aan te nemen waarbij hij wist dat je op locatie moest werken maar ook dat je geen rijbewijs had. Als de werkgever niet de eis heeft gesteld dat je het rijbewijs binnen een bepaalde tijd moet halen, dan loopt hij het risico dat het probleem ontstaat wat nu ontstaan is. Ik zou daarom zeggen: hij mag de vakantiedag in dit geval niet inhouden. Als hij geen ander werk heeft, moet hij je loon gewoon doorbetalen. Aan de andere kant: je moet je ook gedragen als een goede werknemer. Als je weet dat je in de buitendienst werkt, waarbij de kans bestaat dat je ook ooit zelf zult moeten rijden, moet je voor jezelf al beslissen dat je het rijbewijs moet gaan halen. De werkgever doet er verstandig aan daarover duidelijke afspraken te maken maar dat had hij eigenlijk al moeten doen toen hij je in dienst nam.

In veel cao's mag de werkgever zomaar verplichte dagen aanwijzen . In deze situatie zo ik het een beetje flauw Vd baas vinden maar ? Ja je baas mag jou op ook op basis andere gronden jou een verplichte vrije dag op leggen . Daarbij jou werk uren verplaatsen . Ben je niet toevallig niet ook besmet met die griep ?! .

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100