Moet ik verplicht een vrije dag opnemen ?

Ik werk samen met mijn maatje op 1 werkbus voor een glasvezelbedrijf. Nu heeft mijn maatje zich afgelopen vrijdag ziek gemeld en omdat ik baas niks kon regelen moet ik nu een verlofdag opnemen.

Wij zitten samen op 1 bus alleen hij heeft een rijbewijs en ik niet, nu hebben ze ons zo wel aangenomen. Nu kan ik toch eisen dat ik gewoon 8 uur weg mag schrijven ?

Groetjes

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bied je baas aan andere klusjes voor hem te doen. Je zegt wel dat je baas niets kon regelen maar heeft hij ook geprobeerd andere klusjes voor je te regelen dan het werk dat je normaal doet?

Antwoorden (3)

In deze situatie moet jouw werkgever zorgen voor vervangende werkzaamheden. Jouw werkgever kan jou niet verplichten een verlofdag op te nemen.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat weet ik nog zo net niet. De vragensteller is bijrijder en heeft geen rijbewijs. Het ligt helemaal aan de afspraken die er gemaakt zijn.
Misschien kan vragensteller de werkbus eens helemaal goed schoonmaken en opnieuw inruimen.
tinus1969
9 jaar geleden
@JoanDArc; dat vragensteller geen rijbewijs heeft, doet er niet toe. Vragensteller(@Densco) is arbeidsgeschikt en heeft zich blijkbaar netjes gemeld. Baas moet betalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Tinus, hoe weet je dat allemaal. Je weet niet eens wat er in het arbeidscontract staat, en je kent de eventuele afspraken niet.
Dat is in het algemeen niet te zeggen.

Ervoor zorgen dat je op de 'werkplaats' komt, is normaal gesproken een zaak voor de werknemer. Of de werknemer dit nu voor elkaar krijgt met eigen vervoer of openbaar vervoer.

Met openbaar vervoer is het natuurlijk onmogelijk om de materialen en de gereedschappen ook op die werkplaats te krijgen.

De werkgever heeft ervoor gekozen om jou aan te nemen waarbij hij wist dat je op locatie moest werken maar ook dat je geen rijbewijs had. Als de werkgever niet de eis heeft gesteld dat je het rijbewijs binnen een bepaalde tijd moet halen, dan loopt hij het risico dat het probleem ontstaat wat nu ontstaan is.

Ik zou daarom zeggen: hij mag de vakantiedag in dit geval niet inhouden. Als hij geen ander werk heeft, moet hij je loon gewoon doorbetalen.

Aan de andere kant: je moet je ook gedragen als een goede werknemer. Als je weet dat je in de buitendienst werkt, waarbij de kans bestaat dat je ook ooit zelf zult moeten rijden, moet je voor jezelf al beslissen dat je het rijbewijs moet gaan halen. De werkgever doet er verstandig aan daarover duidelijke afspraken te maken maar dat had hij eigenlijk al moeten doen toen hij je in dienst nam.
Computoon
9 jaar geleden
In veel cao's mag de werkgever zomaar verplichte dagen aanwijzen . In deze situatie zo ik het een beetje flauw Vd baas vinden maar ? Ja je baas mag jou op ook op basis andere gronden jou een verplichte vrije dag op leggen . Daarbij jou werk uren verplaatsen . Ben je niet toevallig niet ook besmet met die griep ?! .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Voor het informeren over het verplaatsen van werkuren geldt over het algemeen een redelijke termijn van toch minstens een aantal dagen! Een verplichte vrije dag is iets heel anders dan een ziekteverlofdag. De vraagsteller heeft helaas maar weinig aan dit antwoord.