Kan ik me ziekmelden per E-mail als ik overspannen ben?

Vorige week was voor mij de druppel op het werk en sindsdien kom ik niet meer mijn bed uit, ben ik erg emotioneel en echt in een dal terecht gekomen. Ik denk dat ik wel kan stellen dat ik overspannen ben, nu moet ik Maandag ochtend dit vertellen aan mijn baas maar ik kijk hier ontzettend tegen op. Kan ik ook een e-mail sturen zondag avond bijvoorbeeld? Dan heb je het ook gelijk zwart op wit dacht ik.
Daarnaast was mijn vraag als je overspannen bent, naar wie moet je dan toe? De huisarts?

3 maanden geleden
2.1K
Inekez1
3 maanden geleden
Ziekmelden kun je gewoon per mail of maandagochtend telefonisch doen. Als iemand ziek is door griep, gaat die ook niet maandagochtend naar kantoor om daar te vertellen dat hij niet kan werken. Als je je ziek meldt, hoef je niet aan je baas of leidinggevende te vertellen wat je ziekte is. Neem maandag contact op met je huisarts. Die kan je doorverwijzen als dat nodig is. Als er op je werk een vertrouwenspersoon is, of bedrijfsarts, kun je ook daarmee in gesprek. Je klachten hebben waarschijnlijk te maken met het gesprek waar je het in je andere vraag over had. Als je klachten zijn ontstaan op je werk, is dat ook de beste plek om te zoeken naar een oplossing.
tinus1969
3 maanden geleden
En ik zou iig ook naar de huisarts gaan- die verwijst je waarschijnlijk door.
Castle
3 maanden geleden
Ik zou me persoonlijk telefonisch ziek melden. Je hoeft geen uitleg te geven waarom je je ziek meldt. Het is beter om ook meteen je huisarts te raadplegen. Als je ziek bent vanwege een conflict en verstoorde werkrelatie dan kan je dit uitleggen aan de bedrijfsarts als die je oproept.

Antwoorden (1)

Hoe je je moet ziekmelden staat, als het goed is, vermeld in het personeelshandboek. Mocht daar niets hierover vermeld zijn, dan is elke vorm van ziekmelden goed. Als het bijv. gemakkelijker is om een mailtje of een appje te sturen, dan doe je dat.
Hou er rekening mee dat je bereikbaar moet zijn en dat je moet reageren op oproepen van de bedrijfsarts.
3 maanden geleden
HeerVoldemort
3 maanden geleden
Aanvulling: Geef bij je leidinggevende aan dat je een afspraak hebt bij de huisarts. Dat het (vermoedelijk) een langdurige ziekmelding betreft en dat hij de bedrijfsarts moet inschakelen. Dit voorkomt ook dat jij continu contact moet opnemen met hem om te vertellen hoe het gaat. Want dan gaat een deel van het contact via de bedrijfsarts. En je toont ook meteen aan dat het serieus is en geen kwestie van "scheet dwars"
HeerVoldemort
3 maanden geleden
Oh en die afspraak met de huisarts, moet je ook echt maken. Vertel maar wat er aan de hand is. Misschien heb je hulp nodig en kan de praktijkondersteuner je helpen met handvatten.