Kan je 's nachts leren met een mp3 in je oren terwijl je slaapt?

Had ergens gelezen dat wanneer je woordjes opneemt met je mp3 en hiermee inslaapt, je betere resultaten haalt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb ik ook ergens een keer gehoord! goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net als Dexter?? Omelet du fromage :-D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou het overigens niet proberen, ik werd een keer wakker met mijn oortjes nog in, en die draadjes waren helemaal om mijn nek gegaan..
Kimath
13 jaar geleden
@tanjaap: daar moest ik ook gelijk aan denken XD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag + !

Het beste antwoord

Dit heet hypnopedia. Het is al ruim vijftig jaar niet meer wetenschappelijk serieus genomen. Lees: http://en.wikipedia.org/wiki/Sleep-learning

Sleep-learning (also known as sleep-teaching or hypnopædia) attempts to convey information to a sleeping person, typically by playing a sound recording to them while they sleep.
This now-discredited technique was supposed to be moderately effective at making people remember direct passages or facts, word for word.[1][2] Since the electroencephalography studies by Charles W. Simon and William H. Emmons in 1956, learning by sleep has not been taken seriously. (.........)

Kortom, nee, je kunt (zo te lezen) aan de hersenactivieit zien dat 't niet werkt.

En al zou het wel werken, dan zou je er waarschijnlijk doodmoe van worden en niet uitrusten. Weinig is funester voor je leer- en denkvermogen dan slecht slapen.

Aldous Huxley heeft er in de 30er jaren (toen het in zwang was) een boek over geschreven: Brave New World. Een van de betere boeken die ik ooit gelezen heb. Als je nog eens een wereldklassieker wilt lezen, neem die dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

nee dan neem je het niet in je op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom denk je dat?
Dat zijn fabels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee officieel word er dan niets meer opgenomen, want zodra je hersens in dezelfde houding ligt als jezelf dan gaan de hersens een slaapmiddel aanmaken waarop je gaat slapen. Je hersens zijn dan niet in staat om dan nog andere dingen te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kan natuurlijk niet helemaal kloppen - we kennen allemaal dat een geluid of gevoel in je droom een rol ging spelen voordat je er definitief wakker van werd. Dus je hersenen kunnen nog steeds wel informatie van buitenaf verwerken. Dat is maar goed ook, anders zouden we van gevaarsignalen niet wakker worden. Evolutionair een slecht idee :)
Nee, de leerstof wordt niet opgenomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou geweldig zijn! De hele examenstof 's nachts in je oor en perfect voorbereid zijn. Nee dus...

Je hersenen zijn overdag actief en hebben de nachtelijke uurtjes nodig om te verwerken en uit rusten. Die oortjes in zijn storend. En het ligt niet lekker ook, als je je omdraait.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat denk ik ook, Ik heb duimpje omhoog gedaan ;-)
Ik zou er persoonlijk ook niet van kunnen slapen!
Nee, maar je kunt wel woordjes langzaam opnemen met je mp3 en dat nazeggen. Je hoort hoe het wordt gezegt en je onthoudt het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het ook niet aanraden, straks word je nog doof :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat werkt niet. Ik heb het geprobeerd met een taalcursus op cassettes en ik leerde 0,0 in mijn slaap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ook!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
interessant!
haha dit is best wel raar...want bij mij heeft het erg goed gewerkt...ik wist opeens alle woorden voor me frans proefwerk en ik had toen een 9,3 gehaald voor me pw =D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bizar :p