kan je van havo naar de universiteit zonder tussenstappen?

ik zit in 2 havo en ik wil naar de vrije universiteit (amsterdam). kan dat gelijk na m'n middelbare

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Voor sommige opleidingen kun je vanaf je 21e een colloquium doctum doen, een toelastingsexamen. Als je dat haalt, kun je ook zonder de juiste vooropleiding toegelaten worden tot de universiteit. Maar "gelijk door" zal niet lukken, want ik neem aan dat je nog geen 21 bent als je klaar bent met je HAVO. Het beste kun je dus wél die tussenstappen nemen die vereist zijn, dus het VWO doen na je HAVO, of via het HBO naar de uni. Voor verwante opleidingen is soms een HBO-propedeuse (vaak in één jaar te halen) al voldoende om toegelaten te worden, maar de overheid ziet dit als een sluiproute en moedigt het niet aan. Ik weet dus niet of deze mogelijkheid er nog is tegen de tijd dat jij op het HBO zit.

Nee, dat kan helaas niet. Je zult een VWO-diploma moeten hebben. Zonder tussenstappen gaat het vanuit de HAVO niet lukken, wel via HBO.

HAVO = Hoger Algemeen Voortgezet Onderwijs; VWO = Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs. Als je dit leest snap je meteen waarom je met een Havodiploma niet, en met een Vwo-diploma wel naar de universiteit mag.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100