Er is een kans dat leerplicht me gaat bellen omdat ik al 9x te laat ben gekomen op school. Wat zou er dan kunnen gebeuren?

Krijg ik straf, krijg ik een boete, wat gebeurt er dan?

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik zit op de middelbare school, en ik kom dan altijd zo'n 3-5 minuten telaat.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt er meestal van af of je 1 minuutje te laat komt of een half lesuur...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat de leerplichtambtenaar wel iets beters te doen heeft dan achter mensen aanzitten die 9x 5 minuten te laat zijn gekomen... En dat de school dat ook wel weet.
Ze proberen je waarschijnlijk alleen bang te maken, zodat je voortaan wel op tijd komt.

Het beste antwoord

2 maanden terug heb ik hier ook een brief gehad van de school, mijn zoon was 9 keer te laat gekomen en de leerplicht ambtenaar werd op de hoogte gesteld.
Tot nu toe nog niets vernomen.

Een leerplicht ambtenaar kan dus contact opnemen, afspraken maken, uitzoeken wat de oorzaak is enz.

Hij kan een proces verbaal opmaken en dit opsturen naar justitie, waarna er gekeken wordt of en welke straf er gegeven kan worden.

Dit kan zijn een boete of een leerstraf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ligt eraan hoeveel later en wat de reden toen was. Ik merk zelf dat er vaker gedreigd word met de leerplicht dat er echt wat aan gedaan word. Toen ik nog in vmbo 4 zat, kwam ik ong. 2x per week te laat. Dus bij mekaar is dat wel meer dan jouw 9 keer. Kreeg elke keer te horen ze de leerplicht zouden inlichten, maar heb nooit wat ervan gehoord, dus voor groot gedeelte is het ook bangmakerij:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Te laat komen of spijbelen onder de 18 kan voor je ouders een boete of zelf de rechter worden. Als je ouder bent ben je daar zelf verantwoordelijk voor
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vanaf 12 ben je zelf al verantwoordelijk.
ronron1212
13 jaar geleden
Je ouders zijn tot je 18n voor je verantwoordelijk dus ook aansprakelijk voor je gedrach op school die worden beboet en moeten voor de rechter komen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt niet helemaal, vanaf 12 jaar is een kind zelf verantwoordelijk wanneer ze een strafbaar feit plegen. Ze vallen dan onder jeugdstrafrecht.
ronron1212
13 jaar geleden
Ze zijn alleen maar ook verantwoordelijk maar de ouders worden aangesproken op het verzuim gedrag en zijn uit eindelijk verantwoordelijk.
http://www.pijnacker-nootdorp.nl/195/Leerplichtige_leeftijd_en_Verantwoordelijkheid
De wet bepaald dat kinderen tot 18 jaar onder de verantwoordelijkheid vallen van de ouders.