Er is een kans dat leerplicht me gaat bellen omdat ik al 9x te laat ben gekomen op school. Wat zou er dan kunnen gebeuren?

Krijg ik straf, krijg ik een boete, wat gebeurt er dan?

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik zit op de middelbare school, en ik kom dan altijd zo'n 3-5 minuten telaat.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

2 maanden terug heb ik hier ook een brief gehad van de school, mijn zoon was 9 keer te laat gekomen en de leerplicht ambtenaar werd op de hoogte gesteld. Tot nu toe nog niets vernomen. Een leerplicht ambtenaar kan dus contact opnemen, afspraken maken, uitzoeken wat de oorzaak is enz. Hij kan een proces verbaal opmaken en dit opsturen naar justitie, waarna er gekeken wordt of en welke straf er gegeven kan worden. Dit kan zijn een boete of een leerstraf.

Ligt eraan hoeveel later en wat de reden toen was. Ik merk zelf dat er vaker gedreigd word met de leerplicht dat er echt wat aan gedaan word. Toen ik nog in vmbo 4 zat, kwam ik ong. 2x per week te laat. Dus bij mekaar is dat wel meer dan jouw 9 keer. Kreeg elke keer te horen ze de leerplicht zouden inlichten, maar heb nooit wat ervan gehoord, dus voor groot gedeelte is het ook bangmakerij:)

Te laat komen of spijbelen onder de 18 kan voor je ouders een boete of zelf de rechter worden. Als je ouder bent ben je daar zelf verantwoordelijk voor

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100