wat moet je kunnen voor het toelatingsexamen psychologie UItilburg?

Ik vroeg mij af of mensen een idee hadden wat het toelatingsexamen inhoudt van de opleiding sociale psychologie op de uni in tilburg.

Ik heb als vooropleiding mbo 4 allround operationeel technicus en stralingshygiene niv 5 van tu delft (cursus)

Ik had begrepen dat wanneer je 21 bent een intake examen kan afleggen. Zonder je propodeuse en hbo opleiding te hebben.

Dit is iets waarvan ik van binnen uitvoel dat het een soort roeping is. En ik begrijp dat de meeste zullen adviseren om naar het hbo te gaan.Maar als ik het intake examen zou halen, wat uiteraard nog maar de vraag is dan denk ik waarom niet.

Zijn er mensen die weten of deze opleiding heel moeilijk is ? En wat voor vakken en dingen er zoal bij komen kijken.

Ik had zelf gezien op de site dat je wiskunde moet kunnen, dat was 1 van mijn hoofdvakken op het mbo4
en nederlands en engels kan ik ook goed.

Ik zou graag wat meer info willen van jullie en jullie mening. Wel proberen of niet proberen en de motivatie.

Alvast heel erg bedankt.

Mvg,

Jeffrey

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.5K

Antwoorden (1)

Je zult eerst een bachelor psychologie moeten doen, vóór je met de master sociale psychologie kunt beginnnen.

Voor de bachelor kun je inderdaad een toelatingsexamen doen:

Het Colloquium Doctum wordt afgenomen door een commissie, ingesteld door het bestuur van de opleiding. Ten overstaan van deze commissie dient de kandidaat blijk te geven van voldoende algemene ontwikkeling en van geschiktheid voor het afleggen van de betreffende examens, alsmede van voldoende kennis van de Nederlandse taal voor het met vrucht volgen van het onderwijs.

Als je wilt worden toegelaten, moet je eerst een verzoek indienen:
In dit verzoek moet duidelijk worden aangegeven voor welke studie (Psychologie, Sociologie, Organisatiewetenschappen, Personeelwetenschappen) men wil worden toegelaten. Het verzoek dient verder te bevatten:
Een korte levensbeschrijving (studie en werkzaamheden);
Een beschrijving van de motieven waaruit blijkt waarom men zich aangetrokken voelt tot de studie, en van de gronden waarop men meent ervoor geschikt te zijn;
Een uittreksel uit het bevolkingen-, geboorte- of persoonsregister van de betrokken gemeente;
Fotokopieën van behaalde diploma's en cijferlijsten van opleidingen die geheel of gedeeltelijk zijn gevolgd (stuur nooit originelen mee).

Hier vind je nog meer informatie:
http://www.tilburguniversity.edu/nl/onderwijs/bacheloropleidingen/psychologie/inschrijving/toelatingseisen/

Toegevoegd na 2 minuten:
Nadere informatie per opleiding
Psychologie
Het speciale studieprogramma wordt opgezet rond de eisen die door de opleiding Psychologie worden gesteld. Deze hebben betrekking op een voldoende kennis van:
Biologie
Wiskunde
Engels
Nederlands
Daarnaast kunnen ook aanvullende eisen door de Colloquium Doctum Commissie worden gesteld (bijvoorbeeld het behalen van andere diploma's).

Nadere informatie aangaande de wiskundedeficiëntie:
Wiskunde-deficiëntie:
Indien men weet dat de kennis van de wiskunde niet op VWO-niveau is, kan men als eis van de Colloquium Doctum Commissie verwachten dat men deze deficiëntie dient te corrigeren. In de meest voorkomende gevallen zal dit resulteren in de eis met voldoende resultaat een tentamen af te leggen in het kader van een cursus wiskunde. Deze cursus kan men aan Tilburg University volgen, namelijk in mei/juni met aansluitend een schriftelijke tentamengelegenheid. Zie Testimonium wiskunde.
Dit is een cursus die speciaal wordt aangeboden aan aankomende studenten voor wie wiskunde geen deel heeft uitgemaakt van het VWO-eindexamen.