Kan ik BTW vorderen over mijn werknemers gemaakte kosten van het openbaarvervoer?

Een van mijn werknemers die komt altijd via het openbaarvervoer naar het werk. Nu heb ik gelezen dat ik deze kosten onbelast kan vergoeden aan mijn werknemer. Nu heb ik ook gelezen dat het openbaarvervoer een BTW percentage van 6% hanteert. Ik zou graag willen weten of ik die 6% kan terug vorderen? Kan ik inderdaad deze kosten onbelast vergoeden? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

De werkelijke kosten van openbaar vervoer mogen onbelast worden vergoed. 6/106 van het kaartje/het ov-chipkaart overzicht mag als voorheffing worden geboekt, ook al staat daar geen btw-bedrag op. Dit is een uitzonderingsregel. Uiteraard moet het 'bewijsmateriaal' wel in de administratie worden bewaard.

Toegevoegd na 10 minuten:
Voor vergoeding van abonnementen gelden bijzondere regels.
Als ook de aanschafkosten van een ov-chipkaart worden vergoed, moet dat beschouwd worden als loon (belast dus). De werkgever kan er (bij toepassing van de Werkkostenregeling) voor kiezen om dat bedrag (eur 7, 50 volgens mij) in de vrije ruimte te boeken.

Toegevoegd na 22 minuten:
Alle regels m.b.t. vergoeden van kosten openbaar vervoer vind je in het digitale Handboek loonheffingen, zie http://www.belastingdienst.nl/bibliotheek/handboeken/html/boeken/HL/thema_s-vervoer_en_reiskosten.html#HL-21.2
Computoon