Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je de aanslag van de KVK van de belasting aftrekken?

Ik kreeg een rekening van de inschrijving van de KVK. Er staat helaas nergens iets over BTW, zit dat nu al bij het te betalen bedrag of hoef ik geen BTW te betalen (en dus ook niet af te trekken van mijn BTW aanslag)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

De bijdrage aan de kvk is vrijgesteld van btw. Er zit dus geen btw in, en er is dus ook geen btw at te trekken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je boekt het alleen bij de uitgaven; dus je bruto inkomen wordt minder.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen btw maar de rekening boek je in de kosten dus zo doende verminderd het je winst.
(Lees meer...)
ronron1212
12 jaar geleden
Het beste is het hun zelf te vragen. Als het erin zit mag je dat verekenen met je te betalen BTW.
Is dat niet zo, kun je het gehele bedrag als kosten in je boekhouding zetten, welke dus het bedrag vermindert waarover je belasting moet betalen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De rekening van de KvK valt onder bedrijfskosten. Hierover wordt geen BTW afgedragen, en kan dus niet worden verrekend. Wanneer BTW betaald moet worden, dan hoort dit op de factuur te staan. Staat het er niet bij dan klopt de factuur niet, of het komt van een publiekrechtelijke organisatie zoals de KvK.
De kosten van de KvK heeft invloed op het eigen vermogen. Over de groei van het eigen vermogen wordt inkomsten belasting geheven (of dividend belasting, maar als dat ter sprake was, dan stond jouw vraag niet hier). Dit betekend dat door de KvK je kosten hoger worden, en de winst verminderd, waardoor het belastbaar inkomen ook minder is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding