Prijsverhoging 3% per 1 januari 2009

Eerder deze week had ik een nogal heftige discussie met een collegabedrijf in de branche over de doorgevoerde prijsverhoging per 1 januari 2009. Zijn mening was dat dit gezien de economische crisis on-ethisch was. Maar dat één producent (Unger) van specifieke materialen in november een prijsverhoging van 8% aangekondigd had was volstrekt normaal en behoorde tot het bedrijfsrisico. Maar een doorbereking van 3% naar de klant is dan ethisch onverantwoord.

Ben wel nieuwsgierig naar jullie mening

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

zou de prijsverhoging ook doorrekenen aan de klant, ondanks de "crisis", de doorsnee burger merkt er nog weinig van, heeft nog steeds hetzelfde te besteden, normaliter had je de prijsverhoging ook moeten doorrekenen, dus waarom nu niet.

Zou uiteraard wel de concurentie in de gaten houden, rekenen die niets door, dan moet je overwegen om het zelf ook niet te doen, je prijst je dan misschien de markt uit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

En waarom zou het on-etisch zijn? Het is niet zo dat opeens de gemiddelde klant 10% minder te besteden heeft. voor het grootste deel van de mensen zal dit gelijk zijn.

En wat veel mensen voor het gemak over het hoofd zien zijn de gestegen grondstofprijzen. Als de leverancier de prijzen verhoogt dan is het aan volgende om te bepalen om hier in mee te gaan of niet. Zo niet betekent dit minder marge en zo wel dan kan het zijn dat je minder verkoopt.

Maar on-etisch vind ik het niet. Wat is er verkeerd aan het doorrekennen van hogere kosten? het is niet zo dat de prijs stijgt en dat dit allemaal rechtstreeks doorvloeit in de bonusregeling van het bedrijf..... Toch?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Prijsverhogingen en ethiek hebben wat mij betreft weinig met elkaar te maken, voorzover het niet gaat om producten of diensten die voorzien in eerste levensbehoeften (wonen, werken, gezondheid, scholing). Mocht de uiteindelijke afnemer van je product besluiten dat de prijsverhoging te gortig is, stemt hij met zijn voeten: hij shopt bij je concurrent.

Een prijsverhoging die mede is ingegeven door monopolipositie of door enorme bonussen of wat dan ook, dat voelt niet zo lekker. Maar ook daar, mits geen eerste levensbehoefte, moet de markt wat mij betreft zijn werking laten gelden. Loopt het de spuigaten uit, neemt de klant niet meer van je af. Zelfs bij een monopolie. De keuze is dan wel of niet, in plaats van merk A of merk B.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoe zit dat bij de NUTS bedrijven?
Ieder bedrijf maakt zijn eigen prijsberekening. Wordt zijn prijs te hoog, dan zal eenvoudig de verkoop dalen. Het berekenen van prijzen kan door de kosten te bepalen en dan daarop de benodigde of gewenste winstmarge te zetten. Een andere methode is kijken wat de klant er voor over heeft en bepalen of het binnen deze randvoorwaarde kan. crisis on-ethisch zijn absurde bonussen uitkeren, maar niet reéle prijzen vragen.