Wat te doen als je kind moeite hebt met Frans en niet met Engels? uitleg

Toegevoegd na 1 minuut:
Mijn dochter is recent getest op dyslexie. Daarom is taal moeilijker voor haar. Het gekke is dat ze goed is in Engels en slecht in Frans. Met dyslexie hoor je dat vaak andersom. Hoe kan ik haar hier het beste in begeleiden?
Vooral tips uit eigen ervaring met een zelfde situatie zijn erg welkom.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (6)

Het kan zijn dat ze slecht is in de zuidelijkere talen als frans, spaans en italiaans. Hier zit meer en soms ook moeilijkere grammatica in dan in de engelse taal. De engelse taal lijkt dan ook meer op de nederlandse taal van de jeugd tegenwoordig. Klinkt misschien gek!
Probeer haar te ondersteunen door de leer stof vaker door te nemen en haar te overhoren als ze het geleerd heeft.
Met ezelsbruggetjes kom je er nog sneller!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben ook altijd goed in Engels en slecht in Frans geweest. Engels kan ik simpelweg omdat ik het overal om me heen hoor en zie (computer, tv, etc).
Frans heb ik de eerste 2 jaar gehaald door simpelweg woordjes erin te stampen met het gratis programma teach2000. Dankzij dit programma wist ik vaak rond de 5,5 te halen.
Na twee jaar, toen ik de keuze kon maken, heb ik Frans laten vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie tip van dat programma. Ze gebruikt wel een programma maar dat is een andere dan jij schrijft.
Dank!
laat haar naar veel films en muziek luisteren/kijken,,, want grotendeels wat je ziet en hoort is de engelse taal,, de engelse taal is tenslotte wereld taal! Wat u ook kunt doen is samen met haar ezelbruggetjes maken, of eens een weekendtje parijs? Of bijles,,,, veel suc-6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Engels, Nederlands, Duits, en nog een paar talen zijn Germaanse talen. Die lijken erg op elkaar. Frans, Spaans en Italiaans zijn romaanse talen, die veel verschillen van de Germaanse.

Dus gewoon veel oefenen, wat is de titel van het boek?
Grande lignes is de nieuwste methode, de vocabulaire daarin is veel beter dan in d'accord!
Veel woordjes leren
Phrace cles Leren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad Grand lignes gebruiken ze.
Het kost haar, door de dyslexie al veel tijd om dingen te lezen en te leren. Haar geheugen is goed. Het lijkt er alleen op dat het Frans toch niet haar ding is en vooral de (m) en (v) woorden kennen en dus de uitgangen, en de spellingsregels. Ik ga eens kijken of ik de regels apart als plaatje gemakkelijk en overzichtelijk kan maken want ze heeft ook wel veel van een beelddenker.
Dank voor je antwoord!
Dyslexie is hardnekkig probleem met het leren lezen en schrijven. Omdat dit lastig gaat, de aangeboden lessen niet helpen en dit dus niet leuk is, leest en schrijft een kind met dyslexie veel minder. Alleen al daardoor loop het enorme achterstanden op.
Als een kind voor andere vakken wel gemotiveerd is, zal het net zo goed kunnen leren als andere kinderen met vergelijkbare intelligentie.

Er wordt vaak gezegd dat juist engels lastig is voor kinderen met dyslexie omdat in die taal er een veel groter verschil is tussen uitspraak en schrijfwijze. Maar ik ken erg veel mensen met dyslexie en die hebben allemaal geen moeite met engels - omdat ze dat na de schooltijd hebben geleerd. Het probleem lijkt meer te zitten in de didactiek: de manier waarop te taal wordt aangeleerd.

Dat zou het verschil tussen de beide talen ook wel eens kunnen zijn. Een leuke docent, een betere leermethode of grotere motivatie.

Ik ben zelf dyslectisch en mijn beide dochters ook. We hebben vreemde talen vooral geleerd door het veel te spreken, te oefenen en fouten te maken zonder dat die worden afgekeurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik moet zeggen dat ik geen enkele dyslect ken die nog frans volgt (ik zit in havo 4) , frans was voor mij net zo een probleem. het klopt dat het een heel groot verschil zou maken als je continu frans om je heen zou horen, maar dat is nu eenmaal zo. ik zou er niet teveel druk op zetten, waarschijnlijk doet ze haar best al, (wat nu dus al meer moeite kost vanwege de dyslectie) en voor vele is een vakkenpakket zonder frans gewoon beter...
ik zeg niet dat je het moet opgeven, nee in tegendeel mocht het lukken dan is dat alleen maar fijn, maar stel dat ze op andere gebieden veel beter scoort, support haar dan!!!