Beginsel- en gevolgethiek over dit onderwerp ?

Ik moet voor levo, iets schrijven over een maatschappelijk actueel ethisch dilemma. Ik heb hierbij het onderwerp gekozen; over de 12-jarige tienermoeder uit Groningen.
Ik moet hierover nu ook een 'mogelijk oordeel geven op basis van beginselethiek en de consequenties beschrijven' en ditzelfde ook over de 'gevolgethiek'. En vervolgens mijn eigen oordeel geven en hoe ik daartoe gekomen ben. Maar ik snap nu niet helemaal wat ik moet doen ..
Kan iemand mij uitleggen, wat ik hier nou precies moet doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het is de bedoeling dat je het onderwerp bekijkt vanuit twee kanten. De kant van de beginselethiek is de kan vanuit een bepaald levensprincipe (bijvoorbeeld respect voor ouders, of recht op privacy). vanuit het door jou gekozen levensprincipe, beginsel, geef je dan je oordeel of het handelen goed of niet goed was.
Als je hetzelfde thema behandelt vanuit gevolgenethiek kijk je naar de vraag of de gevolgen van de kwestie goed zijn. Dit is de gedachte achter "het doel heiligt alle middelen".
Ik geef een voorzetje.
Vanuit beginselethiek zou je kunnen zeggen:'niemand anders mag beslissen wat jij met je lichaam doet'. Vanuit deze optiek had de vader met zijn poten van zijn dochter af moeten blijven.
Vanuit gevolgenethiek zou je een redenering kunnen
opbouwen als: stel dat de moeder erg ziek was en beenmergtransplantatie nodig had van een zoon, maar ze heeft geen zoon. Stel dat de vader toen gedacht heeft 'dan maak ik een zoon om mijn vrouw te redden', en vervolgens heeft hij zijn dochter zwanger gemaakt hiervoor. Nu kan hij zijn vrouw redden, dat maakt zijn gedrag van verkrachting dan goed.
Zo kan je dus vanuit beginselethiek en vanuit gevolgethiek tot twee verschillende oordelen komen. Dat is de bedoeling van je werkstuk, en tot slot mag je dan ook als een soort rechter er zelf ook nog iets van vinden.
Leuke opdracht. Succes!