Ik ben vorig jaar geslaagd op het gymnasium, maar ik kan/wil niet studeren(heb ik op het gymnasium ook nauwelijks gedaan) Wat kan ik nu het best doen?

Ik zou graag alles leren door te doen en niet door in colleges te zitten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je überhaupt al enig idee wat je wil gaan doen qua beroep?
Computoon
11 jaar geleden
Eerst goed nadenken wat je wilt gaan doen want aan gymnasium alleen heb je niets. Als je geen universitaire opleiding wilt volgen, dan kun je naar het wat praktijkgerichtigere HBO gaan. Er zit vast wel een opleiding naar keuze bij. Ik weet niet of het nu nog wel eens gezegd wordt maar "als je geen zin, dan moet je maar zin maken" en "de kost gaat voor de baat uit".

Antwoorden (6)

Kies een HBO opleiding, sommige zijn meer doen dan leren opleidingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn veel beroepsgerichte opleidingen met stages maar als je verder nog geen idee hebt wat voor iets je wil gaan doen zie je door de bomen het bos niet meer want er zijn zoveel opleidingen tegenwoordig. let wel op: hoe lager het niveau, hoe beroepsgericht dat het word. Ga vooral niet te veer onder je niveau leren want grote kans dat je daar lui van word!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan ga je toch gewoon werken?

Het zal niet meevallen om een baan te vinden,
maar dat valt ook niet mee als je een universitaire
studie hebt gedaan.

Het zou zo maar kunnen dat jij je prima voelt in een
baan in een productieproces, op een fabriek, of ergens
op een kantoor of in een reparatiebedrijf of in de bouw of wat dan ook.
Moet je je wel goed zoeken naar iets wat ongeveer overeen komt met jouw interessen, anders leer je nog niks.

Je doet door het werken in ieder geval levenservaring op en je leert er altijd van.
Het kan zo maar zijn dat je dan na een paar jaar tot de conclusie komt dat je toch maar beter een studie kunt gaan doen........
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt een half jaar of een jaar gaan reizen. En om jezelf te onderhouden werk je onderweg een tijdje hier en een tijdje daar. Daarmee leer je wat werken is, doe je ontzettend veel zelfkennis en levenservaring op en ontdek je wat je wel en niet leuk vind. Je zou nog tot verrassingen kunnen komen te staan!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou eens kunnen denken over duaal studeren op het HBO. Dan ligt de nadruk op de praktijk maar haal je toch een volwaardig HBO diploma.
Maar allereerst zul je na moeten denken over de richting waarin je wilt werken. Heb je geen goede begeleiding gehad van je decaan op het VWO?
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een optie is om zelfstandig ondernemen te worden. Dan moet je alsnog veel lezen om alle regeles te weten te komen, maar je bent vrij in je tijden, en in je leerinzet. Wel zal je moeten bedenken wat dan voor jou een geschikte branche is om een bedrijf in op te zetten.