Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn meisjes werkelijk slimmer of zijn de gemotiveerder dan jongens?

In de krant staat dan meiden slimmer zijn dan jongens, ik zet mijn vraagtekens erbij sinds jongens volgens mijn mening door gebrek aan inzet de opleidingen niet halen. Anders vind ik het vreemd dat de mannen juist aan de top zitten, als ze meer geld met een vrouw kunnen verdienen nemen ze die dan toch?

13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede Vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is maar een pakkende titel. Sinds 1995 scoren meisjes gemiddels beter. Dat ligt misschien deels aan gemotiveerde meisjes, misschien aan het onderwijs. Het ligt heel dicht bij elkaar, maar het verschil wordt wel groter, dus het s belangrijk voor docenten en opleiders om dit te blijven onderzoeken en na te gaan of het onderwijs van nu aansluit bij iedereen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Het ligt eraan, als je goed leert ben je slim.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit een rapportage van de inspectie van onderwijs blijkt dit. Dit is een rapport waarin de schoolresultaten zijn vergeleken. En hieruit blijkt dat meisjes gemiddeld beter scoren (cijfers) en hogere opleidingsniveau's hebben vergeleken met jongens.

Deze gegevens worden door de scholen geadministreerd en doorgegeven.

Deze onderzoeksresultaten zijn door een verslaggever van de Volkskrant samengevat met de pakkende titel dat meisjes slimmer zijn.

Of meisjes biologisch gezien slimmer zijn, dat is niet onderzocht. Beter scoren en hogere opleidingsniveau's kunnen door meer zaken veroorzaakt worden. Misschien richt het onderwijs zich wel meer op meisjes (in de didactiek). Slimmer zijn is sowieso een heel subjectief begrip.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie ook de reactie van Pauline van Wierst in De dagelijkse standaard.

Toegevoegd na 9 minuten:
Overigens stond er in 2007 al een artikel in het NRC over het verschil in studieresultaten. De grafiek in mijn antwoord komt uit dit artikel.

De belangrijkste verklaringen volgens het NRC:

- meisjes emanciperen
- jongens verwerken informatie anders dan meisjes
- Op die leeftijd is er een verschil in leerhouding tussen jongens en meisjes
- onderwijssyteem in Nederland

Er komt steeds meer onderzoek naar de verschillen tussen de werking van - kort door de bocht - vrouwen en mannenhersenen. Hieruit blijkt dat er ook biologisch verschillen zijn. De verwerking tussen vrouwen en mannen kan aders zijn, niet zozeer beter. Onderwijs zou hier rekening mee kunnen houden.

Overigens zijn de verschillen niet heel erg groot.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niks meer aan toe te voegen +

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding