hoe maken schoolboek makers boeken?

dus leer boeken, zoals voor Latijn Frans of iets. er staan altijd namelijk best vreemde namen en opdrachten in dat je denkt huh?! hoe kon je er bij!! zo heb ik nu bij Latijn de 'puntoremus' als voorbeeld ik kwam echt niet meer bij maar ik snap niet hoe ze zoiets bedenken!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met inkt en papier

Het beste antwoord

Er wordt per vak per leerjaar vastgesteld wat in het boek behandeld moet worden.
Op basis daarvan worden de lesboeken gemaakt.
Die opdrachten heb je simpelweg nodig om de stof goed te kunnen oefenen en leren. En bij talen zul je dus onbekende woorden tegenkomen, bij andere vakken kom je ook begrippen tegen die je nog niet zult kennen maar wel nodig hebt.

"Het Kenniscentrum Leermiddelen van de Stichting voor Leerplanontwikkeling (SLO) ondersteunt scholen en docenten bij het kiezen van het juiste lesmateriaal. Wat leerlingen moeten kennen en kunnen staat beschreven in kerndoelen. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) stelt de kerndoelen vast. De SLO helpt scholen de kerndoelen te vertalen naar de dagelijkse onderwijspraktijk."
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wie-bepaalt-welk-lesmateriaal-de-school-gebruikt.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Die opdrachten worden bedacht door een team schrijvers in opdracht van een uitgeverij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja maar waarom zetten ze er zulke stomme nutteloze dingen in??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van de puntoremus heb ik ook nog nooit gehoord, maar een van die schrijvers vond het blijkbaar toch zo nuttig dat het het schrijf en schrapproces overleefd heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee dat bestaat ook niet en daarom is het zo belachelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien kregen zij ook genoeg van die taaie stof en hebben ze er een grapje doorheen gegooid? Ik vond zelf vroeger die zogenaamd "grappige" stripjes in schoolboeken heel irritant.
Meestal worden schoolboeken geschreven door een team(pje) van ervaren docenten.

Het eerste wat ze gaan doen is kijken naar de eindthermen: wat moet je allemaal leren in de periode waar de methode voor gaat gelden? Welke kennis en vaardigheden moet je opdoen?

Daarna wordt bekeken hoe je die kennis en vaardigheden op kunt doen en wordt er allerlei lesmateriaal bij elkaar gezocht en ontwikkeld. Daarna wordt de methode nog verbeterd en uitgeprobeerd. Uiteindelijk wordt hij gedrukt.

Als er af en toe iets geks in staat, is dat waarschijnlijk bedoeld als grapje, maar is de humor niet aan jou besteed.