Omdat er zo'n verschil tussen niveaus van leerlingen bestaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is toevallig of is dat onderzocht? Dus als we zeven niveaus in het onderwijs zouden hebben zouden er 4 door geen enkele leerling gebruikt worden?! Ik zou zeggen dat je zoveel niveaus zou kunnen hebben als er leerlingen zijn*. *Ik snap dat het niet werkbaar of zelfs relevant zou zijn maar wat jij zegt lijk me op zijn minst ook heel onwaarschijnlijk. Eigenlijk denk ik dat je de vraag verkeerd begrijpt (of anders ik :P). De vraag is niet: waarom bestaan er niveaus, maar waarom bestaat er zo'n (groot) verschil in niveaus. Iedereen beantwoordt het zo'n beetje zoals jij vreemd genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is inderdaad, nu je het zegt, op meerdere manier te interpreteren. Ik heb de vraag precies geïnterpreteerd zoals hij er staat: "Waarom bestaat er zo'n verschil tussen niveaus?" Dus mijn antwoord daarop: dat verschil bestaat omdat het verschil tussen de leerlingen ook zo groot is. Om deze reden kunnen niet alle leerlingen op één niveau zitten. De vraag kan ook gelezen worden als: "Waarom is het niveau van de HAVO zoveel hoger dan het niveau van het VMBO?" Dan is mijn antwoord inderdaad niet van toepassing.
Ik moet zeggen dat ik het in het laatste geval een vrij matige vraagstelling vind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het gevoel dat je het goed geïnterpreteerd hebt, Bliets. En MrTomaat, je hebt zeker een punt met wat je daar zegt, maar je merkt ook terecht op dat het niet haalbaar is om iedereen op (precies!) zijn of haar niveau onderwijs te geven.

Andere antwoorden (3)

om het voor iedereen uitdagend te houden, zodat er voor iedereen een haalbaar niveau is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zodat iedereen bij het niveau komt waar hij thuis hoort. Als een leerling van het Basisberoepsgerichte leerweg en een Vwo'er bij elkaar in de klas komen, dan merk je wel het verschil. Maar ik denk niet dat iedereen altijd op het juiste niveau wordt geplaatst en misschien kan iemand van het Basisgeroepte leerweg ook wel Vwo doen..?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, de kans is wel erg klein! Ik denk dat die stap een beetje te groot is. Maar iemand van het Havo kan wel Vwo doen (dat deed ik zelf). Die kans is groter.
Het lijkt typisch nederlands. Elk land lijkt ook wel een eigen systeem te hebben. Kijk je naar de vervolgopleiding, dan kennen wij het MBO, Hogeschool en Universiteit. Maar wat is het verschil tussen Hogeschool en Universiteit. Hogeschool bestaat ook maar in een paar landen, de rest is universiteit.

Persoonlijk zou het verschil tussen havo en vwo best iets meer mogen wegvallen. Laten we het juist meer aansluiten op leerstijlen. We hebben systeem waarbij flink gedifferentieerd moet worden, maar doet dat recht aan de leerling? Als ik soms als docent merk waarop de keuzes gebaseerd worden waarom een leerlingen naar het VWO of VMBO moet, dan zijn er ?? te plaatsen. Volgt er dan een selffulfilling prophecy?