hoe kom ik bij de PABO terecht?

Ik ben 17 jaar, MAVO diploma, eerste jaars MBO opleiding maar is niet wat ik wil. Wil graag basis school leraren opleiding doen. Wat heb ik nodig op naar de PABO te gaan? Bedankt voor de reactie..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

De PABO (heet tegenwoordig eigenlijk Lerarenopleiding voor het Basisonderwijs) is een HBO-opleiding. Je hebt dus HAVO nodig, of een MBO-opleiding. Bij mij op de opleiding zaten er twee meisjes die MDGO-AW hadden gedaan.
Als je 21 jaar of ouder bent, kun je ook toegelaten worden als je een soort toelatinsexamen doet. Daar heb je voorlopig dus ook niets aan.
Dit is in ieder geval zo op de Pabo waar ik zat (Marnix Academie in Utrecht.
MIsschien is het voor jou iets om een MBO-opleiding te doen op onderwijsgebied. Je zou kunnen kijken naar kinderopvang of onderwijsassistent. Je kunt dan al werken binnen een basisschool, en eventueel later altijd nog Pabo gaan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om naar de Pabo te gaan heb je een Havo/Vwo diploma nodig of MBO-diploma.
Als je dit hebt wordt er CITO taal en rekenen afgenomen om te kijken of je deze opleiding kan doen.

Wat voor MBO-opleiding doe je nu? Ik ken meiden die de opleiding Onderwijsassistent (MBO) hebben gedaan en in het derde jaar in een pabo-traject zijn ingestroomd.
Als je echt zeker bent dat je bijv. les wilt geven kan deze vooropleiding nuttig zijn + dat je kan instromen, zodat je dus eigenlijk al eerder aan de Pabo begint!

Hieronder nog wat extra informatie over de opleiding Pabo:
http://www.carrieretijger.nl/opleiding/onderwijs/lerarenopleiding-basisonderwijs

Ik kan je verzekeren.. het is de moeite waard! Erg leuke opleiding. :)