is het mogelijk de kredietwaardigheid van een bedrijf te controleren? en hoe?

kijken of mijn toekomstige partner in zaken eerlijk is

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (3)

je zou een uitreksel kunnen aanvragen via de kamer van koophandel, mits hij daar aangesloten is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
is geen controle kredietwaardigheid
Daar kun je bedrijven voor inschakelen, zoals DAS:
http://www.das.nl/kredietwaardigheid-controleren

Ook kun je (de eerste keer gratis) gebruik maken van de creditchecker:
http://www.creditchecker.nl/cat-wat-is-krediet-informatie.nl_NL
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn ook nog anderen, zoals Graydon en Atradius. Kleine kanttekening is wel dat deze bedrijven allemaal afhankelijk zijn van de medewerking van hun klanten, dat wil zeggen van leveranciers die gegevens doorspelen. Ze proberen ook de debiteuren zelf te verleiden gegevens door te spelen, maar zo maar uit zichzelf doet geen bedrijf dit. Daarbij komt er veel informatie uit de incassotakken van deze bedrijven. Maar dan gaat het dus wel om bedrijven die al eerder niet hun afspraken nakwamen.
Als het bedrijf publicatieplichtig is, zoals een besloten vennootschap, kun je de jaarstukken bij de Kamer van Koophandel opvragen.
Je kunt daarmee de liquiditeit en solvabiliteit (laten) beoordelen.
Bij je eigen handels- of zakenbank kun je vertrouwelijk informatie opvragen over bedrijven.
Sommige incassobureaus hebben ook een afdeling die financiële informatie verzamelt van personen en bedrijven. Ook kun je navraag doen bij relaties van je toekomstige (zaken?)partner.

Kredietwaardigheid en eerlijkheid hebben niet alles en zoveel met elkaar te maken. Grote criminele organisaties kunnen heel vermogend en en kredietwaardig zijn maar verre van eerlijk. Betrouwbaarheid is in deze belangrijker dan eerlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
++