Kun je een vavo (havo) opleiding volgen als je 17 bent en niet meer op het middelbare school zit?

Ik ben 17 jaar en ben nu al twee keer veranderd van MBO opleiding. Ik ben nu 2 weken begonnen met een nieuwe en ik vind het nu al weer verschrikkelijk. Ik heb een hekel aan het MBO omdat ik nog niet weet welk richting ik op wil en je hebt gewoon geen genoeg keuze. Ik heb spijt dat ik niet de kans heb genomen om havo te gaan doen toen ik nog op de middelbare zat. Ik heb dus in juni 2011 mijn TL diploma behaald en ik vroeg mij af of ik me weer moet terug inschrijven op mijn oude middelbare school omdat ik nog minderjarig ben en kan dat wel zomaar? Zou ik dit jaar nog kunnen instromen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.8K

Antwoorden (3)

Nee dit kan niet zomaar je hebt daarvoor goede cijfers nodig zoals bijvoorbeeld gemiddeld een 7. Op sommige scholen (ook de mijne) heb je een doorstroom programma nodig. En heel waarschijnlijk kun je dit jaar niet meer instromen dat is echt te laat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor vavo? Ik zie bij geen ene website staan dat de eisen is dat je gemiddeld een 7 hebt hoor. Alleen dat je een vmbo tl diploma nodig hebt. Dus al die mensen die 18+ zijn die vavo doen hebben vroeger allemaal gemiddeld een 7 gestaan?
Je kunt proberen of je nog havo kunt doen op je oude middelbare school maar dat zal ook vaak liggen aan de gekozen vakken. Soms heb je een vak te weinig dus dat kan ik zo niet inschatten.

Ook is een vavo soms mogelijk: Leerlingen in het voortgezet onderwijs kunnen via uitbesteding aan een instelling voor Voortgezet Algemeen Volwassenenonderwijs (vavo) een vmbo-diploma theoretische leerweg, een havo of een vwo diploma halen. Het vavo is van oorsprong alleen toegankelijk voor leerlingen vanaf 18 jaar. In bepaalde situaties kan het vavo voor leerlingen van 16 en 17 jaar geschikter zijn dan een reguliere school voor voortgezet onderwijs. Bijvoorbeeld omdat een leerling is gezakt en niet het volledige laatste jaar wil overdoen. Of omdat een andere leeromgeving met een meer volwassen benadering voor de leerling beter is. Het bevoegd gezag van de school beslist over de uitbesteding aan het vavo.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus: gewoon heel snel actie ondernemen, morgen je oude school bellen of het mogelijk is, of je cijfers hoog genoeg waren en of je vakkenpakket het mogelijk maakt. Als dat niet kan: contact opnemen met een vavo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja mijn vraag is dus kan ik wel zomaar weeer inschrijven op mijn oude middelbare school om vavo te doen op een andere school omdat ik er al 1.5 jaar vanaf ben? En heb je ook bepaalde cijfers nodig voor vavo?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom probeer je niet op je oude school havo te doen? Als je dat niet wilt: Voor wie is het VAVO?
Er kunnen allerlei redenen zijn om te kiezen voor het VAVO. Er zijn veel jongeren die via het VAVO alsnog het diploma halen dat zij op een reguliere dagschool niet hebben gehaald. Het kan dan gaan om alle vakken óf om een of meer vakken waarvoor nog geen voldoende is behaald. Ook zijn er leerlingen die kiezen voor het VAVO omdat ze bepaalde vakken niet op hun eindlijst of in hun profiel hebben die wél nodig zijn voor een beroep of vervolgopleiding. En er zijn leerlingen die bepaalde vakken volgen, gewoon omdat ze dat leuk vinden. Groot voordeel van het VAVO is de flexibiliteit. U bepaalt zelf hoeveel vakken u per jaar doet. Een diploma halen kan in één jaar, maar het kan ook meerdere jaren duren. Als u aan alle verplichtingen hebt voldaan, ontvangt u een vmbo/TL-, havo- of vwo-diploma. Je zult echt informatie moeten vragen over jouw specifieke situatie, want ze nemen al niet alle 17 jarigen aan. Ga terug naar je middelbare school en vraag om hulp! http://www.rocleiden.nl/volwassenen/vavo-vmbo-tl-havo-vwo
http://www.roc.nl/default.php?fr=details&id=12011770
Bij mij ging het anders...ja je kan de vavo doen zonder toelatingseisen ofzo als hierboven vernoemt wordt alleen als je dat vanuit jezelf doet kost dat flink wat...bij mijn vavo locatie kostte het 40-60 euro per les uur dat je volgt! Dat is dan onbetaalbaar..als je uitbesteed wordt vanuit je vorige school dan zit je op papier op je oude school en betaal je dat ook maar volg je gewoon je school op de vavo en zijn die kosten er niet...als ik jou was zou ik gewoon even contact opnemen met de vavo locatie in jou omgeving. Succes iig!