Hoe kan ik met de school doorgaan?

Ik ben 17 en woon sinds mijn 11de in Italie. Ik heb de basisschool in Nederland gedaan, maar de laag-middelbare school in Italie. Nu ben ik op het derde schooljaar van de hoog-middelbare school (die normaal gesproken 5 jaar duurt), maar waarschijnlijk kom ik deze zomer weer terug in Nederland... Kan ik in Nederland toch mijn diploma halen? Ik zit op een technische school (met economie specialisatie) en vraag mij af of ik in Nederland door kan gaan met deze specialisatie... Is dat mogelijk?
Bedankt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Je zult op de school van jouw keuze moeten bespreken op welk leerjaar en welke studierichting je in kunt stappen. Over het algemeen is dit maatwerk, waar je in sommige gevallen een test voor moet maken om je niveau vast te stellen.
Er staat op de website van het IB ook nog wat info over diploma's uit het buitenland, misschien heb je aan die info nog wat: http://www.ib-groep.nl/particulieren/diplomas/Diploma_erkenning/Naar_Nederland/naar_nederland.asp
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de Gemeente waar je ingeschreven zal gaan worden, kun je vragen naar de ambtenaar die over onderwijszaken gaat. Deze kan je helpen of doorsturen naar het de juiste instantie.

Je kunt contact opnemen met het IcDW of het UWV voor diplomawaardering (zie bronnen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stuur e-mails naar scholen (MBO/ROC) in de omgeving waar je gaat wonen. Maak met hen een afspraak en ga met hen in overleg. Misschien kan je online een test doen om je vaardigheden tav vakkenpakket en niveau te testen.

Ook kan je je laten informeren over zaken als studiefinanciering omzetten van reeds in Italie verkregen diploma's etc.